Partnership Mercedes-Benz en Google voor next generation navigatie

DoorJens Mommens

23 maart 2023

Mercedes-Benz en Google hebben vandaag een strategische langetermijnsamenwerking aangekondigd. Met dit partnership wordt Mercedes-Benz de eerste autofabrikant die zijn eigen navigatie-ervaring ontwikkelt op basis van een nieuw concept dat nieuwe geodata voor voertuigen combineert met de navigatiemogelijkheden van het Google Maps Platform.

Het partnership geeft de aanbieder van luxe auto’s toegang tot de geo-informatie van Google, inclusief gedetailleerde informatie over POI’s, realtime verkeersinformatie en gegevens over de verwachte verkeerssituatie alsmede automatische aanpassing van de routeplanning aan de verkeerssituatie. Deze functies zullen worden geïntegreerd in het aanstaande Mercedes-Benz besturingssysteem MB.OS. Hiermee krijgen klanten van Mercedes-Benz een navigatiesysteem dat dankzij de hoge gebruiksvriendelijkheid en uitstekende grafische weergave op het display met hoge resolutie maatstaven zal creëren in het voertuig.

“Wij werken alleen met de allerbeste partners zodat ons besturingssysteem de beste klantervaring biedt. Google is al vele jaren toonaangevend op het gebied van kaart- en navigatietechnologie. We zijn verheugd om met dit strategische partnership onze klanten nog betere services en nog meer comfort te kunnen bieden. De technologie wordt verbonden met de relevante voertuigfuncties en geïntegreerd in onze unieke Mercedes-Benz user interface.”

Ola Källenius, CEO Mercedes-Benz

Mercedes-Benz geeft, als eerste stap, klanten toegang tot de POI-informatie ‘Place Details’ van Google met gedetailleerde informatie over meer dan 200 miljoen winkels en plaatsen over de hele wereld, zoals openingstijden, foto’s en beoordelingen. Deze informatie is vanaf vandaag in vele landen beschikbaar in alle modellen met de nieuwste generatie MBUX*.

De ondernemingen zijn ook overeengekomen om verdere samenwerkingsmogelijkheden te verkennen op basis van de toonaangevende oplossingen van Google Cloud op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), dataverwerking en open cloud-infrastructuur.

Mogelijke toepassingsgebieden zijn bijvoorbeeld:

·      AI: Mercedes-Benz is van plan om de AI en machine learning van Google Cloud te gebruiken om nieuwe modellen sneller te ontwikkelen, te testen en op de markt te brengen om de klantervaring verder te verbeteren

·      Dataverwerking: Mercedes-Benz wil het snelle en efficiënte dataverwerkingsplatform van Google Cloud gebruiken om wagenparkgegevens te analyseren

·      Open cloud-infrastructuur: Mercedes-Benz wil de open infrastructuur van Google gebruiken om het volledige huidige technologielandschap van Mercedes-Benz veilig over te zetten van lokale servers naar de netwerkperiferie (edge) of naar de cloud. Dit maakt verdere innovaties mogelijk en verhoogt de prestaties

“Door onze samenwerking met Mercedes-Benz kunnen we met de geavanceerde technologieën van het Google Maps Platform, Cloud en YouTube nieuwe ervaringen creëren voor automobilisten. Mercedes-Benz kan hierdoor niet alleen een op maat gemaakte navigatieoplossing aanbieden, maar ook onze AI- en dataverwerkingsmogelijkheden gebruiken om hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid te versnellen, geautomatiseerd rijden te bevorderen en een verbeterde klantervaring te creëren.”

Sundar Pichai, CEO Google en Alphabet

DoorJens Mommens

Jens Mommens is een autosportfotograaf met een voorliefde voor Formule E. Hij test regelmatig nieuwe wagens en deelt zijn ervaringen met zijn lezers. Hij is ook een liefhebber van technologie, gaming en smartphones. Hij volgt de laatste trends en innovaties op de voet.

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be