Foto’s Momenol Images / Jens Mommens
Op een unieke locatie in Waver, waar oud en nieuw elkaar ontmoeten, kreeg de Volkswagen ID.7 zijn Belgische première. De wagen moet het vlaggenschip worden binnen het EV-gamma van het Duitse merk.
Ongeveer zeven maanden voor de officiële première, kreeg de Belgische pers de nieuwe Volkswagen ID.7 al te zien. Dat het bedrijf uit Wolfsburg dit hun nieuwe vlaggenschip noemt, mag u letterlijk nemen. De ID.7 zal 4,96m lang worden en 2,2 ton gaan wegen. Toch zal de draaicirkel niet groter zijn dan die van een Golf. Ook het gemiddeld verbruik van 15kWh kunnen we alleen maar toejuichen. Maar de belangrijkste nieuwigheid is een zeer kleintje, maar toch wel bijzonder praktische. Doordat de laadklep naar boven toe opent, krijg je geen gedoe meer met laadkabels aan de verkeerde kant.
Minimalistisch interieur
Binnenin is de wagen volledig volgens het “less is more” principe ingericht. Geen uitgesproken ventilatieroosters, die tegenwoordig een trend lijken te zijn, maar wel een supersnel infotainment systeem. Zelfs de tellerpartij is gereduceerd tot een minimalistisch schermpje. Zowat de volledige bediening van je wagen verloopt via het grote display, centraal geplaatst. Het systeem is zeer responsief en logisch ingedeeld, waardoor je blindelings alles regelt. Daarnaast blijft de temperatuur- en geluidsbediening steeds zichtbaar, waardoor je tijdens het rijden niet moet zoeken wanneer je het te warm krijgt. Ook de zetels in diervriendelijk leder maken het heerlijk om lang in de wagen te vertoeven. In Duitsland werden ze zelf uitgeroepen tot meest comfortabele autostoel van 2022, aldus de constructeur. Bij Volkswagen kan je voortaan ook een elektrochroom panoramisch dak aanvinken op je optielijst. Door een simpele swipe met de hand of via stembediening kan je het dak veranderen van donker naar transparant.
2 modellen
De wagen is begin volgend jaar te koop in twee modellen. Afhankelijk van het gekozen model kan je op 615 km of 700 km rekenen. Op een officiële prijs is het nog even wachten, maar wij kregen een schatting van € 62.500 mee (incl. BTW) voor het basismodel.
ID.7 Pro
- Batterij: 77 kWh
- Vermogen: 204 pk
- Koppel: 310 Nm
- Opladen
- Thuisladen: 11 kW AC
- Snelladen: 170 kW DC
- 10 – 80% in 30min
- Bereik: 615 km (WLTP)
ID.78 Pro S
- Batterij: 86 kWh
- Vermogen: 286 pk
- Koppel: 550 Nm
- Opladen
- Thuisladen: 11 kW AC
- Snelladen: 200 kW DC
- 10 – 80% in 25min
- Bereik: 700 km (WLTP)