Foto’s © Kia
Kia onthult vandaag de volledige details van de EV9, zijn eerste elektrische top-SUV met drie zetelrijen, die frisse ideeën, design en technologie verenigt en de transformatie van het merk tot een aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen in het tijdperk van de elektrificatie versnelt.
De EV9, die zoals de EV6 en de Hyundai Ioniq 5/6 gebaseerd is op het baanbrekende Electric Global Modular Platform (E-GMP), garandeert atletische prestaties, aangevuld met een zuiver elektrisch rijbereik van meer dan 541 kilometer (WLTP). Dankzij de ultrasnelle oplaadcapaciteit van het 800 V platform kan de EV9 voldoende worden opgeladen om de wagen in 15 minuten tijd 239 kilometer extra rijbereik te geven.
Een van de talrijke technologische doorbraken is het ‘Highway Driving Pilot’-systeem (HDP), dat verkrijgbaar is in de Kia EV9 GT Line en de auto op bepaalde markten conditionele zelfrijdende capaciteiten van niveau 3 geeft. Tegelijk introduceert KIA ook de Connect Store, waarmee eigenaars op verzoek digitale functies en services kunnen kopen, zodat ze op elk moment de flexibiliteit krijgen om de wagen naar hun hand te zetten met “over the air” updates.
Design: Opposites United
Het koetswerk van de Kia EV9 ademt serene, eigentijdse rust, een gevoel dat perfect past bij een gesofistikeerde EV voor het nieuwe tijdperk van duurzame mobiliteit. De neus van de EV9 straalt zelfvertrouwen, helderheid en rust uit met zijn strakke lijnen en oppervlakken. Zijn kenmerkende ‘Digital Tiger Face’ toont zijn unieke identiteit, die wordt benadrukt door de ‘Digital Pattern Lighting Grille’ en de verticale koplampen. Het geheel oogt visionair en futuristisch.
Naast het standaardmodel heeft Kia ook het design van de GT-Line onthuld, met een unieke esthetiek die hem onderscheidt van het standaardmodel. De voor- en achterbumper, de velgen en het dakimperiaal ondergingen een transformatie en kregen een opvallend zwart kleurenpalet met een sterke en assertieve uitstraling die hem onderscheidt van zijn standaard tegenhanger. Naast zijn schitterende koetswerk levert de EV9 ook uitstekende prestaties met een indrukwekkende aerodynamische coëfficiënt van 0,28. Die laatste werd gerealiseerd dankzij diverse geavanceerde voorzieningen, zoals de allereerste 3D-bodemplaat ooit van Kia, de aerodynamische velgen en de innovatieve luchtgordijnen die in de voorbumper werden geïntegreerd.
Het kleurenpalet van de EV9 put inspiratie uit de vier kernelementen van de natuur – licht, lucht, aarde en water – om een verbinding met de schoonheid van de natuur tot stand te brengen en deze te verankeren in de designfilosofie van de EV9.
Elektrische aandrijving
Een 76,1 kWh-batterij wordt exclusief aangeboden met het standaard RWD-model (Rear Wheel Drive), terwijl zowel de achterwiel aangedreven versies met groot rijbereik (RWD Longe Range) als de vierwielaangedreven versies (AWD) een 99,8 kWh-batterij krijgen.
Het RWD Long Range-model gebruikt een elektromotor van 150 kW/350 Nm en stuwt de SUV volgens de voorlopige gegevens in 9,4 seconden van 0 naar 100 km/u. In de standaard RWD-versie, die eveneens wordt aangedreven door een elektromotor, zij het een krachtiger exemplaar van 160 kW / 350 Nm, sprint de EV9 in 8,2 seconden van 0 naar 100 km/u.
De AWD-versie is uitgerust met twee elektromotoren die samen een totaal vermogen van 283 kW en een totaal koppel van 600 Nm leveren. Dankzij die potente combinatie snelt de SUV in nauwelijks 6,0 seconden van 0 naar 100 km/u. En voor nog meer prestaties is er de optionele Boost-functie, die later verkrijgbaar wordt in de Kia Connect Store. Het gecombineerde koppel bedraagt dan 700 Nm, waardoor de EV9 in 5,3 seconden van 0 naar 100 km/u sprint.
Zelfrijdend niveau 3
De EV9 zet een belangrijke stap naar volledig zelfrijdende auto’s. Cruciaal daarvoor is het Highway Driving Pilot-systeem (HDP) van Kia, dat de EV9 voorziet van conditionele zelfrijdende capaciteiten van niveau 3. Vijftien sensoren, waaronder twee lidars, stellen hem in staat om voorwerpen in een volledig 360°-gezichtsveld te scannen en te detecteren en om te reageren op de weg en andere gebruikers om potentiële aanrijdingen te voorkomen.
De wagen moet in de tweede helft van dit jaar op de markt komen. Over een prijs is het voorlopig nog gissen, al horen we hier en daar waaien dat de startprijs tussen de € 50.000 en € 55.000 moet liggen.
(Persbericht)