De #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi, Calado, Giovinazzi) heeft de 91ste 24 Hours of Le Mans gewonnen. Het is ondertussen al van 1965 geleden dat Ferrari nog eens won in Le Mans. De #8 Toyota Gazoo Racing (Buemi, Hartley, Hirakawa) komt als tweede over de eindmeet. Brons is voor #2 Cadillac Racing (Bamber, Lynn, Westbrook). Een eerste podiumplaats voor het Amerikaanse team dat pas dit jaar de Hypercar-klasse vervoegd.
Foto’s © Momenol Images / Jens Mommens & Matthias Hautekiet
De 24 Hours of Le Mans kende een stevige start. Tijdens de openingsronde zorgde een crash van de #311 Cadillac met Jack Aitken achter het stuur al meteen voor een eerste safety car. De Brit in op het lang recht stuk de vangrail in. Ook na de herstart bleven de eerste uren chaotisch verlopen door meerdere incidenten en bijhorende slowzones.
Bij het ingaan van her derde uur gingen de hemelsluizen open boven de Porsche Curves. Meerdere rijders waren duidelijk verrast en ging de kant in, met een tweede safety car als gevolg. De opruim- en herstellingswerken aan de vangrail duurden meer dan een uur. Daarbovenop komt dan nog eens een half uur extra omdat alle wagens zich volgens de nieuwe regels opnieuw per klasse moeten groeperen, wat heel wat tijd in beslag neemt.
De chaos zet zich verder
Na zes uur rijden leek het veld zich wat te stabiliseren, echter blijft het spannend gezien de top zes met Ferrari, Peugeot, Porsche en Toyota zicht op amper 25 seconden van elkaar bevinden. De wagens zijn duidelijk aan elkaar gewaagd. Een korte wolkbreuk zorgt voor heel wat schuivers, maar quasi het hele veld weet de pitstraat te bereiken om over te schakelen op regenbanden. Kort daarna zorgt een incident tussen de #7 Toyota (Kobayashi) en de #66 LMGTE Ferrari voor een derde safety car. In een bizar incident rijdt Kobayashi in op de Ferrari, waarna die laatste in de lucht wordt gekatapulteerd. Bij het neerkomen begint de wagen hevig te roken, maar gelukkig kan Louis Prette zonder gevolg ontkomen. De #7 Toyota kan verder rijden, maar valt stil in Les Hunaudières. Verder kent de race heel wat uitvallers tijdens de nacht. Onder meer de #6 Porsche met Kevin Estre achter het stuur gaat de baan af.
Bij het ingaan van de laatste uren was het duidelijk dat het finale gevecht tussen de #51 Ferrari en #8 Toyota zou plaatsvinden. Met nog 1u45min op de teller maakt Ryo Kirakawa een stuurfout, waardoor zijn Toyota contact maakt met de muur. Met wat schade aan de voorvleugel moet hij binnenkomen voor een nieuwe. Pier Guidi heeft hierdoor bijna een hele ronde voorsprong en weet de race als eerste te finishen. Toyota en Cadillac volgen op 1:12.793 en 2:18.917.
LMP2
In de LMP2 gaat de #34 Inter Europol Competition (Smiechowski, Costa, Scherer) met de overwinning lopen. Het Belgishe WRT mag de tweede podiumplaats in ontvangst nemen, met de #41 (Andrade, Delétraz, Kubica). De derde plaats is voor de #30 Duqueine Team (Jani, Binder, Pino).
LMGTE
In de LMGTE ziet de top drie er als volgt uit; #33 Corvette Racing (Catsburg, Keating, Varrone) op één, #25 Ort by TF (Al Harthy, Dinan, Eastwood) op twee en #86 GR Racing (Wainwright, Barker, Pera) op drie.
In totaal haalden 40 van de 62 wagens het einde van de race.