Onderweg met de DS 9 E-TENSE 4×4 360 RIVOLI +

DoorRedactie

12 juni 2023

De DS9 zag het levenslicht in 2020, al verliep dat niet van een leien dakje. De lancering van het model werd tot tweemaal toe uitgesteld na problemen in China, waar de wagen wordt geproduceerd. Twee jaar later, in 2022, volgde het echte vlaggenschip, de ​​DS 9 E-TENSE 4X4 360 met RIVOLI+ pakket. Dit hybride model werd een week lang uitgebreid door ons getest.

Foto’s Momenol Images / Jens Mommens

De DS9 is het vlaggenschip van DS Automobiles en combineert performance met Franse elegantie. Deze directiewagen brengt u in alle comfort naar uw bestemming. Wij zijn alvast grote fan van de comfortabele zetels, waarvoor DS bekendstaat. Instappen in de DS9 voelt aan als instappen in een duur lederen salon. Binnenin is de wagen dan ook volledig bekleed met kwaliteitsvolle materialen. Naast de lederen zetels en het in leder overtrokken dashboard en deurpanelen met ruitjesmotief, werd er bij de afwerking ook gekozen voor hoogwaardig kunststof. Net zoals de eerder geteste DS7 beschikt deze Fransoos over een analoog B.R.M-klokje op het dashboard.

Luxueuze hybride

De DS 9 E-TENSE 4×4 360 werd ontworpen in samenwerking met het DS Performance team. De efficiënte hybride-motor levert een gecombineerd vermogen van 360 pk en 520 Nm. Net als bij de Formula E wordt mechanische kracht alleen geleverd wanneer dat nodig is, na energieterugwinning. Om een comfortabele rit te garanderen, wordt de DS9 standaard geleverd met de DS Active Scan Suspension. Hierdoor wordt de ophanging continu bijgesteld om putten en andere oneffenheden in het wegdek te verzachten. Ook in de bochten blijft de DS9 stabiel en verrassend sportief aan het wegdek hangen. Het dashboard ziet er een beetje verouderd uit. Je kan makkelijk de pixels tellen en ook de kleuren en animaties zijn wat ouderwets. Ook het infotainmentsysteem voelt wat traag en sloom aan. Dit alles heeft een grondige upgrade gekregen in het 2023 facelift model dat vanaf nu beschikbaar is.

Verder beschikt de wagen over een batterij van 11,9kWh, die puur elektrisch een bereik van ongeveer 50km (WLTP) moet halen. In werkelijkheid lijkt dit eerder rond de 30 km te liggen. In de hybride modus, treedt de batterij echter amper bij waardoor je op de hogere snelheid geen verlies hebt van acculading. Enkel tijdens het versnellen geeft de batterij een extra boost om het hogere verbruik op te vangen. Het gemiddeld verbruik tijdens onze test lag op 5,7 l/100km. Met de 7,4 kW boordlader kan de accu in iets meer dan twee uur van 0 naar 100% worden geladen.

Verschillende uitvoeringen

De DS9 is verkrijgbaar vanaf € 62.050. Hiervoor krijgt u het Performance Line+ pakket met 250 pk met een zwart half alcantara interieur. De DS Active Scan Suspension is standaard inbegrepen in de door ons geteste RIVOLI+ uitvoering (vanaf € 66.050). Vanaf 2023 heeft u ook de kans om voor het OPERA (vanaf € 75.650) of het ESPRIT DE VOYAGE pakket te kiezen. Tegenover deze hogere prijzen krijgt u een wagen met alle opties inbegrepen. Enkel nog even de kleur kiezen en de wagen is besteld. Bij alle uitvoeringen, uitgezonderd de Performance Line, kan u kiezen voor de 250 pk of de performantere 4×4 360 pk versie. Wij kijken alvast uit naar een volledig elektrische variant.

Vermogen
360 pk
Koppel
520 Nm
Topsnelheid
250 km/u
Basisprijs
€ 62.050
Prijs getest model
€ 81.100
CO2 uitstoot
35 g/km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be