Onderweg met de Peugeot 408 GT Hybrid

DoorRedactie

18 juni 2023

De Peugeot 408 zag in 2010 het levenslicht. Door de jaren heen kreeg de wagen uit het C-segment al twee facelifts te verwerken. In 2023 volgde de derde generatie en die onderging de meest ingrijpende evolutie van allemaal. De Peugeot 408 GT Hybrid 225 was onze metgezel naar de 24 Hours of Le Mans.

Foto’s Momenol Images / Jens Mommens & Peugeot

Deze nieuwe cross-over van Peugeot brengt verschillende stijlen samen. De 408 is een sedan, hatchback en SUV ineen. De Fransman combineert de lengte en het gemak van een sedan met de hoogte van een SUV. Daarnaast past de wagen perfect in de nieuwe strategie die Peugeot is ingeslagen, een eigen merkidentiteit. De agressieve lijnen, unieke achterlichten en het nieuwe moderne logo zorgen ervoor dat je meteen doorhebt met wat voor merk je te doen hebt. Ook de kleine ingebouwde spoiler aan de achterkant zorgt ervoor dat deze wagen een unieke look krijgt.

Binnenin werd gebruik gemaakt van kwaliteitsvolle materialen. Leuk bij de GT-line is de geel-groene stiksel die doorheen het hele interieur loopt. Zie het als een knipoog naar de sportdivisie van het merk. Ook aan het ruimtegevoel van de passagiers werd gedacht. Zowel voor-, als achteraan krijg je meer dan voldoende been- en hoofdruimte. Ook de zetels, beschikbaar in leder of Alcantara, zijn zeker geschikt voor een lange rit. Bij het ontwerp van het infotainmentsysteem heeft Peugeot nagedacht over de combinatie van een modern touchscreen met “ouderwetse” touch knoppen. Die denkoefening vinden wij alvast geslaagd. Zoals tegenwoordig de norm is, kan je zowat de hele wagen bedienen met het grote centrale display. Daaronder vind je een kleiner scherm met snelkoppelingen die je volledig zelf kan kiezen en aanpassen. Handig dus om je Android Auto, radio en algemene instellingen snel bij de hand te hebben. Afsluiten doet Peugeot met enkele vaste “snelkoppelingen” in de vorm van fysieke knoppen. Hiermee kom je bijvoorbeeld meteen bij de klimaatregeling terecht waarna je de gewenste temperatuur kan kiezen op het grote scherm. We moeten er wel even bij vermelden dat het systeem soms traag aanvoelt. Er is dus nog wat werk om de responsiviteit te verhogen.

De unieke Peugeot i-cockpit is door de jaren heen mooi geëvolueerd. Zo is het instrumentenpaneel tegenwoordig in 3D en ook aan te passen naar eigen wens. Een technologisch hoogstandje dat positief in de smaak valt bij ons.

Een zuinige wagen voor alledaags gebruik

Met een gemiddeld verbruik van 4,4 l/100km, bij een volle batterij, is deze wagen ook best zuinig te noemen. Eens de batterij wegvalt, stijgt het verbruik naar 6,7 l. De 12,4 kWh brengt je puur elektrisch 40 à 50 km ver. In combinatie met de 1.6l benzinemotor is de batterij pas leeg getrokken na 400 km, waardoor je ongeveer 600 km kan rijden met een volle tank en batterij. Dit is vooral te danken aan de efficiënte werking van de hybride-systemen. Onze geteste versie, de 408 GT Hybrid 225, met 225 pk reed tegen de verwachtingen in toch zeer sportief voor een auto van dit kaliber. Tijdens de lange ritten merk je duidelijk dat de wagen goed is afgeveerd en ook tijdens de bochten blijft hij opvallend stabiel. Standaard kan de batterij opgeladen worden aan 3,7 kW (AC), maar voor € 450 extra is deze uitbreidbaar naar 7,4 kW.

Verschillende uitvoeringen

De Peugeot 408 is verkrijgbaar vanaf € 34.980,70. Hiervoor krijgt u het Allure pakket met de 1.2 benzinemotor en zwart stoffen interieur. Wil je toch liever de hybride-motor, dan betaal je minstens € 44.932,50 voor de 180 pk versie. Mag het wat krachtiger zijn, kan je het model van 225 pk aankopen vanaf € 47.511,50.

Vermogen
225 pk
Koppel
250 Nm
Topsnelheid
233 km/u
Basisprijs
€ 34.980,70
Prijs getest model
€ 56.995,70
CO2 uitstoot
28 g/km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be