De voorlopige kalender voor het 10e FIA Formula E wereldkampioenschap is vandaag bekend gemaakt. Deze wordt opnieuw een beetje groter. Het huidige seizoen kent zestien races, maar in 2024 zullen dat er zeventien zijn. Daarnaast zullen ook enkele nieuwe locaties hun intrede doen.
Foto © Ben Cheung
De eerste nieuwkomer op de kalander is Tokyo. De hypermoderne hoofdstad van Japan is een van de leiders op het vlak van duurzame mobiliteit. De afgelopen jaren werd er heel wat geïnvesteerd om de stad leefbaarder en groener te maken. Om die strategie extra in de verf te zetten, zijn ze dan ook blij dat er een race met 100% elektrische wagens plaatsvindt. Tokyo zal op 30 maart de zevende ronde van het kampioenschap huisvesten.
Daarnaast lijkt Kaapstad, waar eerder dit jaar nog de eerste E-Prix in Zuid-Afrika zagen, nog niet bevestigd. Dit zou te wijten zijn aan de politiek in Zuid-Afrika. Drie andere locaties moeten nog bevestigd worden. Onder meer 10 en 24 februari en 25 mei liggen nog open. Wij vernamen uit goede bron dat op één van die data de Málaga E-Prix zou plaatsvinden. Naast de testweek in Valencia, krijgen we zo toch nog wat actie in Spanje.
“We zijn verheugd om volgend seizoen met de Formule E de straten van Tokyo te verkennen. Het is een iconische wereldstad die de perfecte achtergrond biedt om de unieke kwaliteiten van onze sport te laten zien en zal wereldwijd veel aandacht trekken. De kalender voor seizoen 10 vertegenwoordigt onze voortdurende missie om een dynamisch schema te creëren met nieuwe steden die voor het eerst of voor de tweede keer races organiseren, zoals Tokio, São Paulo en Portland, naast gevestigde gaststeden als Berlijn, Rome, Londen, Monaco, Diriyah en nu Jakarta.”
Alberto Longo, Co-Founder & Chief Championship Officer, Formula E