Gezien de inschrijvingen van elektrische voertuigen jaar na jaar blijft stijgen, schakelt BMW een standje hoger in de elektrificatie van het merk. Dit jaar alleen al investeert het bedrijf bijna zes miljard in de bouw en ontwikkeling van drie fabrieken. Dit alles om aan de stijgende vraag te voldoen.
De eerste grote investering, zeven miljoen Dollar om precies zijn, is de bouw van een nieuwe fabriek in Woodruff, South-Carolina (VS). Hier zullen de hoogspanningsbatterijen geproduceerd worden voor de volledige elektrische BMW X modellen voor in de assemblagefabriek in Spartanburg. Doordat beide fabrieken amper 30 km van elkaar gelegen zijn, verkleint BMW zo ook ecologische voetafdruk van het merk en zijn EV’s. Daarnaast krijgt ook de fabriek in Spartanburg een grote som geld toegekend. BMW trok één miljard Dollar uit om de fabriek klaar te maken voor de productie van EV’s. Tenslotte gaat het merk ook samenwerken met accu-producent AESC, die even verderop in de South-Carolina een nieuwe 30 GWh fabriek aan het bouwen is. Samen hebben ze de energiedensiteit met meer dan twintig procent verhoogt voor de zesde generatie BMW eDrive technologie. Deze zorgt ervoor dat de nieuwe BMW X modellen hun bereik en laadsnelheid met 30 procent zullen toenemen.
200 miljoen Euro voor Zuid-Afrika
Ook de Rosslyn fabriek in Zuid-Afrika krijgt een kapitaalinjectie van 4,2 miljard rand (ruim 200 miljoen euro) om hybride modellen te gaan produceren. De fabriek werd vijftig jaar geleden opgericht en was jarenlang de draaischijf voor de 3-reeks, maar ook de 1800 SA, 2000 SA, 5-reeks en 7-reeks werden er ooit geproduceerd. Met deze investering moet de fabriek klaargemaakt worden om vanaf 2024 de volgende generatie BMW X3 te produceren. Van daar uit wordt de plug-in-hybride wereldwijd geëxporteerd. Daarnaast moet ook de positie van Zuid-Afrika als technologische hub voor BMW versterkt worden. Zo werden er vorig jaar al 2.000 jobs gecreëerd om de wereldwijde IT-support te bemannen.
Tenslotte heeft BMW ook oog voor de wereldwijde klimaatdoelstellingen. Zo zal de fabriek in Woodruff voor 100% op groene stroom draaien, zonder enig gebruik van fossiele brandstoffen. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de installatie van zonnepanelen en recuperatie van regenwater om zo zelfvoorzienend als mogelijk te zijn.