Enkele dagen nadat Toyota aankondigt dat ze binnen vier jaar een batterij met een bereik van meer dan 1.000 km zullen hebben, voegt NIO de daad al bij het woord. Hun nieuwe semi-solid-state batterij heeft een bereik van min. 1.000 km en zet daarmee de concurrentie op een achterstand.
Foto © NIO
De Chinese merken verstevigen hun greep op Europa en daar is NIO geen uitzondering op. Het bedrijf kondigde in 2021 hun nieuwe batterijpakket al aan en sinds deze week is deze nu ook beschikbaar in China. Deze accu heet een grotere energiedichtheid dan zijn voorgangers, 360 Wh per kilo om precies te zijn. Daarmee doet het Tesla verbleken, die tot op heden de beste energiedichtheid op de markt hadden (296 Wh per kilo). De nieuwe batterij weegt slechts 20 kg meer en heeft een capaciteit van 150 kWh. De nieuwe accu wordt voor het eerst geleverd op de NIO ES6 en de latere ET7. In Europa, waar een andere benaming wordt gebruikt, volgt deze waarschijnlijk later op de EL6 en ET7. Daarnaast moet de accu ook beschikbaar zijn in de diverse “battery-swap-stations”. Ook de huidige NIO-rijders met een batterij van 75 kWh of 100 kWh kunnen overstappen naar de nieuwe 150 kWh technologie met hun huidige wagens.