Wie aan de Hyundai N-versies denkt, denkt meteen aan leuk rijdende sportieve wagens. Na het eerdere succes van de IONIQ 5 op de EV-markt komt de Koreaanse autobouwer nu ook met een N-versie. Maak kennis met de IONIQ 5 N. De eerste 100% elektrische hot hatch in zijn soort.
Hyundai deed het al zeer goed met de IONIQ 5 en heeft op het Goodwood Festival Of Speed de N-variant voorgesteld. Deze krachtige hot hatch moet het gevoel van de kleine, maar krachtige sportieve wagens naar de wereld van de EV’s brengen. Om dat te doen beschikt de wagen over een aandrijflijn die 650 pk kan leveren. Deze kracht is echter enkel voorbehouden voor de tien seconden durende N-boost. Daarna zak je terug naar 609 pk, wat nog steeds indrukwekkend is voor een EV. De 0-100 km/u vermelden we maar zelden, maar hier is dit wel degelijk een van de belangrijkste features. Met de N-Boost modus actief bereik de je snelheid in 3,4 seconden. Niet alleen de elektromotoren kregen een update. Ook de batterij krijg wat extra capaciteit. De IONIQ 5 N wordt standaard geleverd met een batterij van 84 kWh. Op het verbruik, de laadsnelheden en het bereik is het nog even wachten, maar met het 800 V platform.
Rijden als een lichte hot hatch
Daarnaast heeft Hyundai er alles aan gedaan om gevoel van de lichte sportieve hot hatch terug te brengen. Zo is het chassis, de subframes en de ophanging van de aandrijflijn extra verstevigd. Alles om de wagen stijver te maken in de bochten. Ook het stuurhuis werd verder aangepast om meer feedback van de wagen te krijgen en zo scherper te sturen. Verder werd de i-Pedal omgedoopt tot de N-Pedal, een sportievere variant van de one-pedal driving. Tenslotte wordt deze IONIQ 5 N ook gewoon fun om mee te rijden. Zo werd een heuse driftmodus ingebouwd, de N Drift Optimizer. De N Torque Distribution laat je het koppel zelf regelen. Ook een elektronisch sperdifferentieel mocht volgens Hyundai niet ontbreken.
Om alles in goede banen te leiden is de Hyundai IONIQ 5 N uitgerust met een systeem om de batterij te pre-conditioneren. Bij de Endurance modus wordt de batterij op een optimale temperatuur gebracht om lange rondjes rond het circuit af te leggen. Kies je voor de Sprint-modus dan wordt de batterij opgewarmd om kortstondig een zo’n snel mogelijk tijd neer te zetten.
De ‘versnellingsbak’
De versnellingsbak waar Hyundai de afgelopen maanden mee uitpakte, is eerder een leuk extraatje. Er zit natuurlijk geen echte versnellingsbak in deze EV, maar eerder een simulatie ervan. Bij het versnellen wordt de stroomtoevoer naar de motoren kortstondig onderbroken om een het gevoel van schakelen te simuleren. Daarnaast hoor je door de luidsprekers ook het geluid van een optrekkende verbrandingsmotor. Ook omstaanders kunnen meegenieten dankzij twee luidsprekers aan de buitenkant. Kortom, deze EV moet bewijzen dat elektrisch rijden niet saai moet zijn.