Onderweg met de Volkswagen ID.4 GTX

DoorRedactie

23 juli 2023

Volkswagen lanceerde in 2020 zijn eerste volledig elektrische SUV, de ID.4. Deze werd op de markt gebracht in verschillende versies, waarbij de GTX in 2022 het levenslicht zag. Ondertussen kondigt Volkswagen aan dat enkele van die varianten alweer worden afgevoerd. Onder meer de versie van 52 kWh (148 pk) en de versie van 77 kWh (174 pk) worden enkel nog de stockwagens van verkocht. Zo blijven alleen maar de versies met 52 kWh (170 pk), de 77 kWh (204 pk) en de GTX (77 kWh en 299 pk) over. Die laatste onderworpen we aan onze kritische blik.

De Volkswagen ID.4 GTX wordt door het merk voorgesteld als de elektrische variant van hun befaamde GTI. Buitenaf zijn er dan ook heel wat verwijzingen zichtbaar naar deze. Zo wordt de GTX achteraan aangeduid met hetzelfde lettertype als de vroegere GTI’s. Ook de nagemaakte honingraatgrille vooraan is een knipoog naar de GTI van weleer. Dat Volkswagen ervoor koos om een “GTI-versie” van de ID.4 te maken en niet de kleinere ID.3 heeft dan weer te maken met de markt. SUV’s en cross-overs zijn nu eenmaal populair. Onze verwachtingen voor de Volkswagen ID.4 GTX waren dan ook groot.

Specs en looks

De Volkswagen ID.4 GTX beschikt over een batterij van 82 kWh, waarvan 77 kWh bruikbaar is. Hieruit wordt de energie verdeeld naar twee elektromotoren, één op de voor- en één op de achteras. Deze bieden samen 299 pk en 450 Nm koppel aan. Allemaal niet slecht voor een EV van 2.239 kg. De wagen legt de 0 – 100 km af in 6,2 seconden en is hiermee zelfs 0,1 seconden sneller dan de Golf GTI, maar echt snel of sportief voelt het nooit aan. De ID.4 GTX verbruikt 18,1 kWh (WLTP) en haalt hiermee een gecombineerd bereik van 486 km. In de praktijk, met wel wat autostrade, ligt het verbruik eerder rond de 20 kWh, met een bereik net onder de 400 km als resultaat. Op zich geen al te slechte specificaties voor een EV van deze grootorde. Opladen doe je tegen 11 kW (AC) of 175 kWh aan de snellader. Al stellen we ons wel vragen bij de haalbaarheid van die laatste. Tijdens onze test konden we met nog 20% in de geconditioneerde batterij aan maximaal 128 kW laden.

In het interieur onderscheidt de GTX zich van de andere versies van de ID.4. Zo zijn het dashboard en de zetels afgewerkt met een rood stiksel om het sportieve karakter extra in de kijker te zetten. Tijdens het rijden krijg je zeer weinig feedback van de wagen, al zeker niet wat je verwacht van de elektrische variant van de GTI. Daartegenover staat wel dat je in een zeer comfortabele wagen rondrijdt, waarbij je zo goed als niets voelt van ons fantastische Belgische wegennetwerk.

Software blijft een probleem

Het blijft een groot probleem, softwareontwikkeling bij gevestigde Westerse automerken als Volkswagen. Hoe goed hun verbrandingsmotoren ooit waren, zoveel komen ze tekort bij de ontwikkeling van goede elektrische wagens. Je merkt het gebrek aan expertise, die de nieuwe Chinese merken wel aan de dag kunnen brengen. Het infotainmentsysteem van de ID.4 werkt even traag als een oude iPhone uit 2007 en ook de interface is wat vergelijkbaar. Twee à drie minuten wachten vooraleer onze Android Auto (Samsung S23 Ultra) verbonden was, is dan ook geen uitzondering. De vertalingen van Duits naar Nederlands zijn op maandagochtend snel door Google Translate gehaald, waardoor veel info “lost in translation” gaat. Verder staat het automatisch aanpassen aan de snelheid (AssistancePlus Pack) absoluut nog niet op punt. Het idee erachter is mooi, maar in de praktijk ziet hij borden die er niet zijn. Staat er achterop een vrachtwagen een klein bordje 70, dan gooit de ID.4 alles dicht op de snelweg om naar die 70 km/u toe te gaan. Irritant is een understatement en uitschakelen mag je iedere keer opnieuw gaan zoeken in het menu. Onze grootste ergernis tijdens de test was het remgevoel dat compleet onbestaande was. De rempedaal had een zeer vreemd onnatuurlijk gevoel en was bijna onmogelijk te doseren. Zo kon het rempedaal bij stilstand altijd maar dieper ingedrukt worden, precies of de remdruk leek weg te vallen. De overgang van regeneratief remmen op de motor naar de fysieke remmen is hierbij de boosdoener. Opnieuw de software die niet fijn werkt.

Kortom, de Volkswagen ID.4 GTX is best een snelle wagen, maar door het ontbreken van het rijgevoel en de nog vele kinderziektes missen we de fun van het rijden met een GTI. Het merk moet de komende drie jaar ook tien miljard euro besparen. Daarnaast wordt de productie van de ID.4 teruggeschroefd, omdat de verkoop onder de verwachtingen blijft. Dit houdt ongetwijfeld verband met de goedkopere prijzen van Tesla en de altijd maar groter wordende concurrentie van Chinese merken.

De ID.4 is verkrijgbaar vanaf € 46.260 (Pure Performance). Voor het door ons getest model, de VW ID.4 GTX, tel je minstens € 64.970 neer. Hiervoor krijg je de krachtigste versie van de ID.4, aangevuld met heel wat opties. Onze versie beschikte onder andere ook over een elektrische trekhaak en het Sport Plus Pack waardoor de prijs uiteindelijk op € 73.560 uitkomt.

Vermogen
299 pk
Koppel
450 Nm
Batterij
82 kWh
Basisprijs
€ 48.2600
Prijs getest model
€ 73.560
Bereik (WLTP)
486 km

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!