FE Londen: de laatste voorbeschouwing van het seizoen

DoorMatthias Hautekiet

25 juli 2023

Dit weekend is Londen ’the place to be’ voor de elektrische autosport. Op zaterdag 29 en zondag 30 juli wordt de finale van het 2022/23 ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap verreden. Opnieuw een double header dus voor deze vijftiende en zestiende manche in het kampioenschap. Wie is er nog in de running om de tweede wereldkampioen te worden en hoe kan u alle actie dit weekend volgen? U leest het hier.

Foto’s Momenol Images / Jens Mommens

De grootste kanshebbers voor de finale overwinning zijn Jake Dennis (Andretti) en Nick Cassidy (Envision). Dennis leidt op dit moment het kampioenschap met 195 punten. Hij won al twee keer dit seizoen, werd zes keer tweede en een keer derde. Van de veertien races stond de Brit maar liefst 9 keer op het podium. Ook won hij al twee keer in Londen de voorbije jaren. Hij is dan ook de absolute favoriet dit weekend. Cassidy volgt op de tweede plaats met 171 punten achter zijn naam. Hij wist zeven keer op het podium te eindigen (2 overwinningen, 3 keer zilver, 1 keer brons). Met een achterstand van 24 punten moet hij dus hopen dat Dennis een slecht weekend heeft in Londen.

Ook Mitch Evans (Jaguar) maakt nog kans op het kampioenschap. De Jaguar-rijder staat op dit moment derde met 151 punten. Dat zijn er 20 minder dan Cassidy en 44 minder van Dennis. Evans zal dus uit zijn pijp moeten komen wil hij nog wereldkampioen worden. Voor de laatste kanshebber moeten we dan weer kijken naar Pascal Wehrlein (Porsche). De Duister scoorde 146 punten dit seizoen en staat hiermee op de vierde plaats, de hoogste plaats ooit voor Wehrlein. Mathematisch maakt hij nog kans op de titel, al lijkt dat in de praktijk quasi onmogelijk.

De regerend wereldkampioen Stoffel Vandoorne staat op dit moment elfde (46 punten) en zal zichzelf dus niet opvolgen. De Belg heeft er een moeilijk seizoen opzitten bij het DS Penske Formula E Team. Het volledige seizoen kampt het team al met performanceproblemen, waardoor ze nu op een punt gekomen zijn dat ze gewoon dingen uitproberen.

Het circuit

Het ExCel London Circuit is een unicum op de autosportkalender. Het circuit maakte in 2021, met een jaar vertraging door Covid, zijn intrede in het kampioenschap. Als enige kampioenschap bij de eenzitters wordt er zowel binnen en buiten geracet en dat levert altijd heel wat spektakel op. Voor de race van dit jaar wordt het circuit aangepast door werken rondom de London ExCel. De bochtige laatste deel voor de rijders naar het binnengedeelte gaan, wordt zo een stuk rechter. De bochtenreeks, waar traditioneel veel werd ingehaald, zal zo voor de nodige extra uitdagingen gaan zorgen. De race wordt op zaterdag en zondag verreden over 20 bochten, verdeeld over 2,09 km. Een ding is alvast zeker. Het wordt een uitdagend raceweekend voor de 11 teams en 22 rijders. Er wordt heel wat regen voorspeld in de Britse hoofdstad en dat maakt het er niet gemakkelijker op. De delen van het circuit die zich binnen situeren worden zo omgetoverd tot een schaatsbaan.

De planning voor dit weekend

Dit weekend zal het ook in België regenen. Ideaal weer dus om de hele dag de Formula E te volgen.

  • Vrijdag 28 juli
    • 18u00 – 18u45: Eerste Vrije Training (YouTube & Eurosport.com)
  • Zaterdag 29 juli
    • 11u30 – 12u15: Tweede Vrije Training (YouTube & Eurosport.com)
    • 13u30 – 14u55: Kwalificaties (Eurosport.com & RTBF Auvio)
    • 18u03 – 19u30: Race (Eurosport.com, Eurosport 2 & RTBF Auvio)
  • Zondag 30 juli
    • 11u30 – 12u15: Tweede Vrije Training (YouTube & Eurosport.com)
    • 13u30 – 14u55: Kwalificaties (Eurosport.com & RTBF Auvio)
    • 18u03 – 19u30: Race (Eurosport.com, Eurosport 2 & RTBF Auvio)

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be