FE Londen: Evans wint, Dennis Wereldkampioen

DoorMatthias Hautekiet

29 juli 2023

Mitch Evans (Jaguar) wint de vijftiende ronde van het FIA Formula E Wereldkampioenschap. Maar alle aandacht gaat natuurlijk naar Jake Dennis (Andretti) die zonet tot nieuwe Formula E Wereldkampioen werd gekroond. Dennis werd tweede in de race en heeft zo voldoende voorsprong opgebouwd om vandaag al de kroon te ontvangen. De race vandaag was er eentje vol spektakel! Maar liefst 40.000 fans zijn present om deze overwinning te aanschouwen.

Foto’s © Momenol Images / Jens Mommens & Matthias Hautekiet

Meteen bij de start wordt er hevig gevochten aan de top van het veld. In het tumult rapporteert Jake Dennis veel contact met Sébastien Buemi (Envision). Ondertussen rijdt Stoffel Vandoorne (DS) voorbij de Nissan Norman Nato. Hij verremd zich echter, waardoor hij contact maakt met Edoardo Mortara (Maserati). Mortara spint en moet achteraan aansluiten. De FIA oordeelt dat dit een race-incident was, dus niemand wordt schuldig bevonden.

Drama bij Envision

Halverwege de race breekt de voorvleugel van Nick Cassidy (Envision) af na contact met zijn teamgenoot Buemi. De vleugel komt onder zijn wagen terecht, waardoor Cassidy moet vertragen en zijn Envision richting de pitstraat moet sturen. De safety car wordt het circuit op gestuurd zodat de marshals de afgebroken voorvleugel kunnen ruimen. Het is vooral bizar dat er bij Envision geen afspraken zijn gemaakt. Dit kan hun zowel het rijders-als het kampioenschap bij de teams kosten. Uit de boordradio’s is duidelijk dat Buemi zich van geen kwaad bewust is. Cassidy rijdt nog enkele ronden, maar moet uiteindelijk zijn race staken. De rijder is duidelijk geëmotioneerd. Ergens in de hevige strijd haalt ook Vergne het einde van de race niet. Hij maakte tijdens contact met een andere wagen, waardoor een beschadigd ventiel zorgt voor een leeglopende band. Het team beslist om de race te staken en zo banden te sparen voor de race morgen.

Nagelbijten tijdens de tweede helft

Bij de herstart wil Dennis al meteen zijn eerst attack mode wapenen. De rijder mist, al voor de tweede keer deze race, een van de lussen en verliest zo waardevolle seconden. Een ronde later slaagt de Brit er wel in om succesvol over de drie lussen te rijden en zo zijn eerste attack mode te nemen.

Met nog zeven ronden te gaan veroorzaakt Sacha Fenestraz (Nissan) de tweede safety car van de race. Hij rijdt in achterop de wagen van Câmara, wordt over de NIO333 gestuwd en eindigt hard in de muur bij bocht zestien. De rijder is in orde, maar de race wordt wederom geneutraliseerd. De race-director, Scot Elkins, laat de race stilleggen gezien de schade aan de TECPRO® te groot is.

Laatste ronden

Voor de herstart krijgen we een rollende start. René Rast lag derde voor de rode vlag, maar zijn McLaren moest gerepareerd worden. Hierdoor moet de Duitser achteraan starten en krijgt Dennis meteen een plaats cadeau. Mitch Evans neemt meteen zijn laatste attack mode, en weet daarbij de leiderschapspositie te behouden. Ook Buemi moet nog een attack mode nemen, waardoor Dennis naar het podium doorschuift. De herstart verloopt echter niet zonder incidenten. Jake Hughes (McLaren) maakt contact met Roberto Merhi (Mahindra) en eindigt in de muur bij bocht drie. Ondertussen maken ook Buemi en Nato contact bij het ingaan van bocht negentien. Beide wagens schuiven de muur in. Wanneer ook Bird hier op inrijdt en Vandoorne door Camara in het incident wordt geduwd, komt hele veld tot een stilstand. De top drie was dan al voorbij deze bocht en heeft er zo een extra ronde opzitten.

Voor de laatste herstart van de race moeten Evans, da Costa en Dennis even wachten zodat de rest van het veld de ronde achterstand kan inhalen. Vandoorne moet hierbij achteraan aansluiten nadat het team reparaties uitvoerde onder de rode vlag. Bij de herstart rijden alle rijders alsof hun leven ervan afhangt, maar uiteindelijk is het Mitch Evans die als eerste over de eindmeet komt. Antonio Felix da Costa (Porsche) eindigt tweede, maar zakt na een tijdstraf van drie minuten naar de laatste stek. Een inbreuk tegen de minimum bandendruk ligt aan de basis. Jake Dennis wordt zo tweede, Buemi derde. Stoffel Vandoorne wordt uiteindelijk nog twaalfde.

Jake Dennis is wereldkampioen

De opvolger van Stoffel Vandoorne is bekend. Jake Dennis kan zich vanaf vandaag de tweede Formula E Wereldkampioen noemen. Hij heeft nu 223 punten achter zijn naam staan en maakt het zo onmogelijk voor de achtervolgers om nog kans te maken op de titel. Die titel is trouwens meer dan verdiend, voor de Brit die maar liefst tien van de vijftien races op het podium stond dit seizoen. Nu ligt enkel de tweede en de derde plaats nog open. Mitch Evans (179 punten) en Nick Cassidy (171 punten) zullen morgen opnieuw moeten presteren voor die tweede plaats. Vandoorne blijft elfde met 46 punten.

Bij de teams is het kampioenschap nog onbeslist. Envision en Jaguar delen de eerste plaats. Beide teams hebben 268 punten achter zich staan. Porsche staat derde met 241 punten. Andretti sluit de kanshebbers voor het teams-kampioenschap af met 236 achter hun naam. Alle vier maken ze nog kans op die begeerde titel.

Morgen gaan we opnieuw racen in Londen en die racedag is een exacte kopie van vandaag.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be