De eerste Londen E-Prix was ongetwijfeld een emotionele rollercoaster voor velen. De race telde twee rode vlaggen en meerdere rijders moesten verplicht hun voorvleugel vervangen. Een eerste keer voor het kampioenschap waar rijders in het verleden een hele race met een kapotte vleugel mochten rijden. Meerdere rijders zijn dan ook niet te spreken over de inconsistentie van de FIA.
Foto © Momenol Images / Jens Mommens
De FIA ligt in meerdere kampioenschappen onder vuur door hun inconsistentie. Ook in de Formula E worden er op regelmatige basis zaken beslist waar je je vragen bij kan stellen. De voorlaatste race van het seizoen lijkt dan ook het hoogtepunt te worden in de klachten omtrent de sportingbond. Tijdens een FE-race gebeurt het wel vaker dat rijders schade oplopen aan hun voorvleugel, maar dat vormt normaal gezien geen probleem. De functie van de voorvleugels is zo goed als verwaarloosbaar op de aerodynamica van de wagen. Vandaag moesten meerder rijders echter verplicht hun voorvleugel vervangen onder rode vlag. Doordat dit tijdens ‘parc ferm’-condities plaatsvond, moesten de rijders bij de herstart opschuiven naar de achterkant van het veld. De reden hierachter? De gebroken voorvleugel zorgt ervoor dat de wagen onveilig is om mee te rijden. Zo zag ook Vandoorne zijn kans op een puntenfinish verdwijnen. Andere rijders, zoals Nato en Buemi mogen hun race dan weer verderzetten zonder enige reparatiewerken.
Grote gevolgen
Ook da Costa ontspringt de perikelen van de FIA niet. De Porsche-rijder vertrok vanaf P17 en reed een sterke race. Hij zou als tweede eindigen, maar dat was buiten de FIA gerekend. Da Costa kreeg een zware tijdstraf van drie minuten omdat de bandendruk van zijn linker voorband te laag was. Onterecht volgens de rijder en het team. De band had schade opgelopen tijdens een van de vele race-incidenten en liep langzaam leeg. Tijdens de rode vlag verplichte de FIA om de band te wisselen, waardoor da Costa achteraan de grid moest aansluiten. Volgens de FIA was het onveilig om nog verder te rijden. In het verleden is meermaals duidelijk gemaakt dat de teams zelf kunnen en mogen oordelen of een wagen veilig is en ook Hankook bevestigd dat de opgelopen schade aan de band geen veiligheidsrisico’s inhield. Toch krijgt da Costa nu een buitenproportionele straf. De band was gewoon traag leeggelopen, iets wat al zoveel rijders overkwam. Het is echter de eerste keer dat iemand hier nu een straf voor krijgt. Achteraf uitte Antonio dan ook uitgebreid zijn ongenoegen tegen de media.