Onderweg met de DS4 225 E-TENSE

DoorRedactie

6 augustus 2023

De DS4 zag het levenslicht in 2010, toen nog onder Citroën. Sinds 2015 als zelfstandig merk, DS Automobiles. Met die naamsverandering kreeg de DS4 ook een eerste grote facelift. In 2021 volgt een tweede facelift, waarmee de wagen nog meer afstand neemt van Citroën en de afzonderlijke identiteit van DS Automobiles echt naar boven komt. Wij konden de DS4 225 E-TENSE testen tijdens onze trip naar de Londen E-Prix.

De DS4 is een medium stadswagen die je het best kan vergelijken met een BMW 1 reeks, Audi A3 of Mercedes A-klasse. Ideaal dus voor gezinnen als goedkoper, maar daarom niet minderwaardig alternatief voor de dure Duitsers. Net zoals bij de eerder geteste DS7 en DS9 is het heerlijk vertoeven in de comfortabele zetels. Daarnaast is het ook duidelijk waarom DS in het luxe segment thuishoort. Het merk staat bekend om het gebruik van hoogwaardige materialen en mooie Franse designelementen. Zo zijn zowel het dashboard als de deurpanelen overtrokken in kwaliteitsvol leder. Enkel de armsteun in het deurpaneel kunnen we niet aan wennen. Halverwege de deur stopt de steun, waardoor je nooit je volledige arm te rusten kan leggen. In het begin is het dus even zoeken naar een comfortabele zithouding. Het infotainmentsysteem is niet al te uitgebreid, maar doet wat het moet doen. Sommige functies, zoals zetelventilatie en massagefunctie, blijven wel diep weggestoken. Gelukkig is het systeem responsief waardoor je snel door de verschillende menu’s heen klikt. Over de meerwaarde van het touch screen in de middenconsole hebben we het raden naar. Hiermee kan je door enkele menu’s bladeren, althans in theorie. Deze manier van werken is zeer omslachtig en praktisch onbruikbaar bij doelgerichte acties.

Comfortabele stadswagen

De in Parijs ontworpen DS4 is het toonbeeld van Franse elegantie. De door ons geteste 225 E-TENSE versie beschikt over een degelijke 1.6l hybride-motor die een gecombineerd vermogen van 225 pk en 360 Nm koppel levert. De plug-in hybride beschikt over een batterij van 12,4 kWh. Puur elektrisch wordt een bereik van 62 km (WLTP) opgegeven. In de praktijk halen wij er ongeveer 32 km uit. Het schakelen tussen hybride of puur elektrisch gaat zo vlot dat we soms niet goed weten in welke modus we nu eigenlijk rijden. Ook met een lege batterij blijft de wagen, in tegenstelling tot de DS7, soepel rijden.

De wagen heeft een gewicht van 1.730 kg weegt hij wat zwaarder dan de gemiddelde plug-in hybride, maar echt log aanvoelen doet de DS4 nooit. Daar zorgt het lage zwaartepunt en het directe stuurgevoel voor. Nuja, ook echt snel is deze wagen niet te noemen. De 0-100 ligt rond de 7,9 seconden en het duurt wel even voor je de topsnelheid van 233 km/u hebt bereikt. Dat bewijst nog maar eens dat deze DS Automobiles vooral geschikt is voor de dagdagelijkse trips. Ons verbruik lag rond 6 l/100km.

Uitvoeringen

De DS4 is verkrijgbaar vanaf € 32.800, maar dan moet je het enkel doen met de Bastille uitvoering en benzinemotor. Voor de hybrideversie betaal je minimum € 42.550. De wagen is standaard beschikbaar in 9 verschillende uitvoeringen. Elk met hun eigen typische extraatjes. Voor onze versie, de Cross Opera, betaal je minstens € 46.850. In ruil krijg je het DS Drive Assist met verkeersdetectiepakket en 360° panoramische camera. Ook de DS ACTIVE SCAN SUSPENSION, die de vele oneffenheden in het wegdek moet uitbalanceren, wordt standaard bijgeleverd bij de OPERA-versies. Wij kunnen alvast niet wachten om volgend jaar de volledig elektrische variant te kunnen testen.

Vermogen
225 pk
Koppel
360 Nm
Topsnelheid
233 km/u
Basisprijs
€ 32.800
Prijs getest model
€ 60.550
CO2 uitstoot
28 g/km

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!