In Vlaanderen tellen we ondertussen meer dan 25.000 laadpunten voor elektrische wagens. Ook het aantal “ultrasnelle” laadpunten blijft ondertussen boomen. Het aantal is in een jaar tijd verdrievoudigd.
Foto © Momenol Images / Jens Mommens
In juni 2022 telde Vlaanderen 288 zogeheten ultrasnellaadpunten. Dat zijn laadpunten waar je minstens aan 150 kW kan laden. Een jaar later staan er exact 753 van deze laadpunten in Vlaanderen. Dat is stijging van ongeveer 162% op amper één jaar tijd. Zo blijkt uit cijfers van het Nederlandse Eco Movement dat voor ons gewest de officiële cijfers voorziet. Een groot deel van die snelladers komt uit concessies die Vlaamse Overheid voorziet langs de grootste Vlaamse verkeersassen. Zo komt Vlaanderen al tegemoet aan de Europese eis dat er in 2026 minstens om de 60 km een snellader te vinden moet zijn langs de belangrijkste Europese assen. En dat is maar goed ook. In februari van dit jaar werd de 100.000ste EV ingeschreven. Naar verwachting zal dit aantal nog voor het einde van 2023 verdubbelen.
Wallonië is een laadwoestijn
In totaal staan er nu zo’n 37.000 laadpalen op het Belgische grondgebied. Bijna 79%, ofwel 29.111 laadpunten, staan hiervan in Vlaanderen. Alleen al in de eerste helft van 2023 kwamen er meer dan 9.000 publieke laadpunten bij. Dat zijn 49 nieuwe laadpalen, elke dag opnieuw. “Volgens de Europese Commissie heb je voor elke tien elektrische auto’s één laadpaal nodig. Dat betekent dat er in een halfjaar genoeg capaciteit voor 90.000 elektrische auto’s is bijgekomen”, zegt Jochen De Smet, de voorzitter van de sectorvereniging EV Belgium bij De Tijd. Brussel en Wallonië lopen daarentegen ver achter. In Brussel staan er nu z’on 3.300 publieke laadpunten, in Wallonië zijn dat er niet veel meer. Onder de taalgrens blijft België dus een ware laadwoestijn. Desondanks staat België op de vierde plaats op Europees niveau. Enkel Nederland, Duitsland en Frankrijk doen het beter op dat vlak. In vergelijking met het aantal inwoners, doen we het iets slechter. Daar is Noorwegen de duidelijke koploper met 500 laadpunten per 100.000 inwoners, gevolgd door Luxemburg (310) en Nederland (275). België staat zevende met iets meer van 160 laadpunten.