Onderweg met de Hyundai IONIQ 6

DoorRedactie

20 augustus 2023

Dat de eerder geteste Hyundai IONIQ 5 een van onze favoriete elektrische wagens is, steken we niet onder stoelen of banken. Onze verwachtingen voor de IONIQ 6 waren dan ook hoog. De Hyundai IONIQ 6 is in 2023 dan ook uitverkozen tot beste wagen en de beste EV ter wereld. Ook de prijs voor beste design sleepte het Koreaanse merk in de wacht tijdens de World Car Awards in New York.

Over smaak en design valt niet te twisten, toch? Dat het uitgesproken design van de IONIQ 6 niet iedereen zijn “meuk” is, kunnen we niemand kwalijk nemen. Op de redactie bij EVolution zijn we wel fan van de lijnen, of het ontbreken eraan. Het ziet er allemaal wat gewaagd uit. Echter doet de witte kleur op onze perswagen hem geen deugd. De scherpe neus en het aerodynamische ontwerp van deze bijzonder ogende sedan bewijzen zeker hun nut. In combinatie met de actieve luchtgeleiders, 18” gestroomlijnde velgen en de optionele camera spiegels heeft de IONIQ een Cw-waarde van slechts 0,21. Hiermee staat de Koreaan in de top vijf EV’s met de laagste luchtweerstand.

Praktische EV

Dankzij zijn muisstille cabine is de Hyundai IONIQ 6 meer dan geschikt voor een lange rit. Ook het zitcomfort is zeker niet slecht, maar de stoelen mochten voor ons toch wat meer ergonomische vormgeving krijgen. Tijdens een van de (erg korte) laadstops kan je tussendoor een powernap nemen dankzij de volledig plat te leggen voorzetels. Het interieur oogt kwalitatief, maar sober. Enkel de plastic zijpanelen met reliëf voelen wat goedkoop aan. Met een kofferruimte van 401l kunnen we niet klagen voor een sedan, al blijft de grote diepte onpraktisch bij het uitladen van de boodschappen. Ook rijden met deze EV is leuk dankzij het directe scherpe stuurgevoel. Het lage zwaartepunt zorgt tevens voor een optimale strakke wegligging in de bochten. Het feit dat onze RWD-versie al eens graag de achterkant liet schuiven maakte des te leuker rijden. 

De vele piepjes en meldingen op je dashboard maken het echter niet altijd vanaf het instappen een aangename rijervaring. Ga je iets over de snelheidslimiet (die niet altijd correct gelezen wordt), dan word je bestookt met geluiden. Deze moet je tot vervelens toe uitschakelen in de instellingen. Als je de functie deactiveert, schakel je meteen ook de verkeersbordherkenning mee uit. Verder is het intuïtief werkende infotainmentsysteem 1 op 1 overgenomen uit de IONIQ 5. Een goed uitgebreid systeem. Ook hier zijn de soft-touch knoppen net onder het grote aanraakscherm een grote plus. Het bedienen van de klimaatregeling blijft zo een koud kunstje.

Kilometerkampioen

Ons getest model, de Balance – Long Range uitvoering met elektromotor op de achteras, staat net zoals zijn voorganger op het E-GMP 800 V platform. Hierdoor kan de IONIQ 6 aan een vermogen van 235 kW (theoretisch 350 kW) laden. De 77,4 kWh grote accu (74 kWh bruikbaar) laad je van 10 naar 80% op in amper 16 minuten, ofwel 2 minuten sneller dan de IONIQ 5. In die tijdspanne laad je tegen een snelheid van maar liefst 1.290 km/u. Volgens de WLTP-normen haalt de Hyundai IONIQ 6 een bereik van 614 km. In de praktijk ligt ons gecombineerd verbruik net boven de 16 kWh, waardoor we zeker 540 km op één lading kunnen doorrijden.

3 versies

De HYUNDAI IONIQ 6 is verkrijgbaar met twee verschillende aandrijflijnen (AWD & RWD) en 2 batterijpakketten. Met de kleinste batterij (53 kWh) beschikt deze EV over 111 kW ofwel 151 pk en wordt een bereik van 429 km (WLTP) opgegeven. Hierbij kan je enkel kiezen voor achterwielaandrijving. Kies je voor de Long Range variant, dan beschik je over een accu van 77,4 kWh, met RWD (228 pk) of AWD (328 pk) naar keuze. De RWD-versie heeft een bereik van 614 km (WLTP). Bij de AWD-versie moet je met 583 km (WLTP) wel wat inboeten aan het bereik.

Vermogen
228 pk
Koppel
350 Nm
Batterij
77,4 kWh
Basisprijs
€ 50.499
Prijs getest model
€ 64.249
Bereik (WLTP)
614 km

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!