De KIA EV6 zag in de zomer van 2021 het levenslicht als eerste “dedicated” elektrische wagen van KIA. Daarnaast was het ook de eerste wagen van de Koreaan die op het E-GMP platform werd gebouwd dat onder meer bekend is van de Hyundai IONIQ 5. In het najaar van 2022 volgt de EV6 GT. We konden deze elektrische krachtpatser een week lang testen. Onze bevindingen lees je hier.
Foto’s Momenol Images / Jens Mommens
De KIA EV6 GT is in alle opzichten een beest op de weg. Hij lijkt niet alleen een stuk sportiever dan de standaard EV6, maar ook onderhuids verschillen beide dag en nacht. Deze vierwielaangedreven GT beschikt maar liefst over een vermogen van 585 pk en 740 Nm aan koppel. In amper 3,5 seconden kan deze EV de 0-100 km/u bereiken. Deze prestaties zijn wel voorbehouden voor de GT-modus, die je met één druk op de gifgroene knop op het stuur kan activeren. Het vermogen wordt gedoseerd afgegeven, dus geen whiplash toestanden hier. Het is opvallend hoe de EV6 GT verandert van karakter in de diverse rijmodussen. De reactie van het gaspedaal verandert helemaal, ook het stuur en de ophanging veranderen mee. In Eco modus beschik je over +-300pk. Ideaal voor dagdagelijkse ritten. In deze stand wordt ook grotendeels 1 van de 2 elektromotoren gebruikt, om het verbruik te beperken. De wegligging maakt de GT in de naam helemaal waar. Zo geeft de wagen veel feedback tijdens het rijden, waardoor je zowel op een rechte lijn als in de bochten steeds de optimale controle over de wagen behoudt.
Muisstil binnenin
Van die pure kracht merk je binnenin trouwens maar weinig op als je braaf rondrijdt. Er is amper geluid te horen, waardoor het snelheidsgevoel zo goed als onbestaand is. Tot je natuurlijk die befaamde GT-knop aanraakt waarmee de EV6 GT verandert in een raket. Gelukkig zijn er de comfortabele sportzetels in suède. Deze geven meer dan voldoende steun voor zowel korte als lange trips. Ook hier komen de gifgroene accenten terug in de vorm van stiksels, waardoor het geheel een nog sportievere look krijgt. Voor de bediening van de infotainmentsystemen verwijst KIA, hoe kan het ook anders, naar het grote centrale display. Om ervoor te zorgen dat je niet steeds door de verschillende menu’s heen moet klikken, is er onderaan het scherm een handige touch bar bevestigd. Hiermee kan je in één tik switchen tussen de klimaatregeling en de media- / navigatiefuncties. Naar onze mening een goede balans tussen digitaal en analoog. Ook de passagiers op de achterbank moeten niet onderdoen op het vlak van comfort. Ware het niet dat de achterste rij misschien iets te dicht op de vloer zit, alsnog kunnen de passagiers genieten van de zetelverwarming. Tenslotte heeft deze cross-over een bescheiden kofferinhoud van 480l.
Echt snel laden dankzij 800 V platform
Net zoals de Longe Range EV6 beschikt de EV6 GT over een batterij van 77,4 kWh (74 kWh bruikbaar). Thuis laden kan je aan 11 kW (AC). Onderweg kan je, dankzij het 800 V platform, snelladen aan een vermogen van 233 kW (DC). Hierbij heb je in amper 16 min opnieuw de 80% bereikt. De laadcurve is trouwens ook best in orde. Tot aan 55 procent houdt de wagen de 233 kW vol. Daarna zakt hij traag tot 130 kW bij 80%. Volgens de WLTP-normen moet een bereik van 424 km mogelijk zijn. Het verschil van 60 km vergeleken met de EV6 Long Range AWD (484 km) zit hem vooral in de grotere banden. Tijdens onze test in de eco-modus haalden wij een gemiddeld verbruik van 22 kWh, goed voor een slordige 350 km. In de normale rijstand worden permanent de 2 elektromotoren gebruikt, wat ons wat vreemd en overbodig lijkt. Dat allemaal met een rijklaar gewicht van 2.200 kg.
De EV6 GT is verkrijgbaar vanaf € 73.890. Hiervoor krijgt u een leuk rijdende, sportieve EV terug. Van keuzestress bij de opties moet u zich ook niets aantrekken. Het enige wat u kan kiezen is de carrosseriekleur (Aurora Black, Runway Red, Snow White Pearl, Moonscape, Aurora Black of Snow White Pearl) en of u al dan niet een open dak wenst.
|
|