IAA in München is sinds kort het platform waar bedrijven van uit alle hoeken van de wereld hun visie op de mobiliteit van morgen tonen. Van toeleveranciers tot constructeurs, iedereen heeft er een standje. Wij maakten een overzicht van de belangrijkste innovaties die u de komende jaren mag verwachten.
Foto’s Momenol Images / Jens Mommens
Volkswagen Group
De Volkswagen Group heeft twee nieuwe EV-platformen ontwikkeld. Het PPE en het MEB+ platform. De Volkswagen ID.7 die volgende jaar op de markt komt is de eerste EV van de groep die op het nieuwe MBE+ platform zal staan. Het nieuwe platform geeft de wagen 10% meer efficiëntie en 20 minuten minder laadtijd, goed voor een totaalbereik van 700 km. Het PPE-platform zal dan weer gebruikt worden voor de premiumwagens van de groep. Dit 800 V platform werd samen met Porsche ontwikkeld en zal voor het eerst gebruikt worden in de Q6 e-tron, die tot 600 km ver moet kunnen rijden. Daarnaast wil het bedrijf tegen 2025 een wereldwijd laadnetwerk hebben van 40.000 snelladers (270 kW DC). Vandaag is 50% van deze laders al in gebruik. Ook gaat de groep mee-investeren in het Nederlandse PON om hun E-Bike tak verder te ontwikkelen. PON kent u onder meer van Veloretti. Tenslotte stelt de constructeur ook hun nieuwste concept wagen voor; de elektrische VW Golf GTI.
BMW
BMW stelde eerder deze week de Vision Neue Klasse voor, hun visie op de elektrische BMW van morgen. Deze concept car is een voorloper van het productie model dat in 2025 zijn weg moet vinden naar de Europese wegen. Tegen 2027 plant de autobouwer uit München om zes nieuwe volledige elektrische modellen op de markt te brengen, allemaal geïnspireerd op de Vision Neue Klasse.
Renault
In 1997 stelde Renault de Scénic concept car voor. Het productiemodel volgt twee jaar later. Renault verkoopt wereldwijd jaarlijks zo’n 100.000. In 2024 volgt de vijfde generatie, de Renault Scénic E-tech Electric. De wagen werd volledig hertekend, maar belichaamt nog steeds waar de Scénic voor staat. Deze ruime gezinswagen is gebouwd op het CMF-EV platform van Renault. Hij beschikt over een batterij van 87 kWh, goed voor een bereik van 620 km (WLTP). De aandrijving wordt geleverd door een enkele elektromotor van 160 kW (220 pk).
Hyundai Mobis
Hyundai Mobis, een dochteronderneming van de Hyundai Motor Company, is de vijfde grootste toeleverancier van autoonderdelen ter wereld. Het Koreaanse bedrijf blijft hun greep op Europa verder verstevigen, dankzij unieke samenwerking. Zo hebben ze net een contract getekend met de Volkswagen Group om voor hen de batterij-assemblage te doen. Dit verklaart waarom Volkswagen net nu hun 800 V platform aankondigt. Nu al produceert Mobis 2,2 miljoen batterijen per jaar, een cijfer dat de komende jaren alleen maar zal groeien. Verder blijven ze inzetten op het verbeteren van hun technologie. Zo werd de derde generatie aandrijflijn voorgesteld, die nu al aanwezig is in de KIA EV9. Dankzij de ‘steer-by-wire’ op de achteras is de actieradius van deze grote SUV met maar liefst 23% kleiner geworden. Verder werkt het bedrijf ook aan V2X-technologie met 5G-integratie. Dit is een belangrijk onderdeel voor Level 4 autonoom rijden, waarbij wagens met elkaar en de aanwezige infrastructuur communiceren.
Houd deze week zeker ook onze website in de gaten. Dan gaan we namelijk dieper in op sommige van deze technische evoluties.