Lynk & Co werd opgericht in 2016 en stelde een jaar later hun eerste wagen voor, de Lynk & Co 01. Ondertussen heeft het merk al 9 modellen op de markt gebracht. In Europa moeten we voorlopig tevreden zijn met de 01. Uniek is dat het bedrijf naast de reguliere aankoop ook een abonnementsformule en zelf verhuur tussen particulieren mogelijk maakt.
Foto’s © Lynk & Co
Geen showrooms, maar “Clubs”
Dat Lynk & Co geen typisch autobedrijf is, hadden we al door. Auto’s verhandelen in een glimmende showroom met verkopers strak in het pak, daar doen ze niet aan mee. In de plaats kiezen ze voor jonge hippe “Clubs” in het centrum van grootsteden. Verkoop is 1 van de activiteiten van de Clubs, maar niet de hoofdzaak. Het is vooral een ontmoetingsplek en coworking space. Dit niet alleen voor Lynk & Co rijders maar voor iedereen. In de Clubs kan je ook terecht voor koffie en lokale producten. Zo’n Club is er ook in Antwerpen, dit was zelfs de derde in Europa (na Amsterdam en Gothenburg) en bestaat ondertussen twee jaar. Voor Alain Visser, Antwerpenaar en CEO van Lynk & Co, was de opening van de Club in de Koekestad dan ook een persoonlijke mijlpaal.
Ik ken dat precies van ergens?
Moederbedrijf Geely mag dan wel Chinees zijn, Lynk & Co ziet zichzelf als een op-en-top Zweeds bedrijf. De Lynk & Co 01 is eigenlijk een gerecycleerde Volvo XC40. Het interieur heeft een verfrissende jonge toets gekregen en het infotainmentsysteem is mijlenver vooruit op zijn Volvo-tegenhanger. Zij die graag op de baan zijn en rijplezier willen halen uit hun dagdagelijkse verplaatsingen kunnen beter ergens anders gaan kijken. Deze plug-in hybride rijdt zeer steriel en is best saai te noemen. Absoluut geen rijdersauto, maar ideaal om de kinderen van A naar B te brengen. Door goed te spelen met het behoud van de batterijlading (14,1 kWh bruikbaar), kan je lang genieten van je volle batterij (60 km). Zo is het verstandig om onder de 100 km/u volledig elektrisch te rijden. Handig bij wegenwerken of in het stadscentrum. De hybride-motor levert een gecombineerd vermogen van 192 kW (261 pk) en 425 Nm koppel. Dit lijkt best wat vermogen, maar door de slome versnellingsbak en twijfelende elektromotor is de 01 zeker niet snel.
Kopen?
Ook bij de aanschaf of het gebruik van de Lynk & Co 01 is het duidelijk dat het bedrijf out of the box denkt. Het bedrijf biedt naast de verkoop (en leasing) van hun wagens ook een abonnementsformule en zelf particuliere verhuur aan. Kies je voor de reguliere aanschaf (kopen), dan betaal je € 46.000 voor een rijklare wagen. De verzekering, het onderhoud en de pechverhelping moet je dan voor je eigen rekening nemen. Bij leasing betaal je eenmalig € 2.000 en daarna € 548 per maand. Hierbij krijg je een nieuwe wagen, inclusief het nodige onderhoud en pechhulp. Afhankelijk van de gekozen formule kan je tot 20.000 km per jaar rijden. Lynk & Co heeft het u alvast makkelijk gemaakt. Bij het kopen of afsluiten van een abonnement moet je enkel kiezen tussen de kleur (zwart of blauw) en of je al dan niet een trekhaak neemt. Let op, want die trekhaak kan voor 3 maanden extra levertijd zorgen. Meer opties zijn er niet te kiezen, maar het basispakket is goed uitgerust.
Abonneren?
Een ander uniek alternatief is het abonnement. Je betaalt dan € 200 opstartkosten en € 600 per maand. In ruil krijg je een wagen in een perfecte staat, inclusief verzekering en onderhoud. Hierbij word je 01 opgehaald, meegenomen naar de garage en teruggebracht. Duurt het onderhoud langer dan één dag, dan krijg je meteen ook een vervangwagen. Je mag dan 1250 km per maand (15.000 km per jaar) rijden. Ga je erover, dan betaal je maar liefst € 0,20 per extra kilometer. Wel rijd je dan altijd met het nieuwste model rond, met minder dan 30.000 KM.
Of toch maar huren?
Heb je slechts sporadisch een wagen nodig, dan kan de leenformule iets voor jou zijn. Via de app kan je op zoek gaan naar een wagen bij jou in de buurt. Je kunt de beschikbare auto’s bekijken en filteren op basis van tijd en datum, prijs, locatie en uitrustingsniveau. Daarna stuur je een boekingsaanvraag naar de uitlener, die dan op zijn beurt 24 uur de tijd heeft om te reageren. Bij het reserveren betaal je meteen de geschatte kosten en een aanbetaling van € 100. Een half uur voor de start van je leenperiode krijg je een bericht met de exacte afhaallocatie, inclusief eventuele toegangsinformatie voor de garagedeur. De wagen zelf kan je ontgrendelen en starten gedurende de volledige afgesproken duur. Als je je misdraagt onderweg of je brengt de wagen niet volgens afspraak terug, dan loop je het risico om op de zwarte lijst te komen en mag je geen wagens meer ontlenen. Het volledige systeem staat of valt dus met de welwillendheid van eigenaars en abonnementhouders om hun wagen te willen delen. Om je een idee te geven, in Antwerpen staan er een tiental.
Je wagen uitlenen
Als je wat geld wil terugverdienen na de aankoop van je 01, kan je je eigen wagen aanbieden voor verhuur. Ook dit verloopt via de Lynk & Co app. Je kan zelf de prijs per uur (voor de eerste zes duur) of per dag bepalen. Lynk & Co adviseert zelf € 5 – 7 per uur en € 30 – 40 per dag. Na het aanmelden kan je boekingsaanvragen ontvangen. Na bevestiging breng je de wagen op het afgesproken tijdstip naar de afhaallocatie. Je laat er de wagen gesloten achter, waarna de uitlener via de app de wagen kan ontgrendelen. Na afloop van de huur kan je de wagen op het afgesproken punt terug ophalen. De uitbetaling volgt 7 tot 14 dagen later.
Conclusie: Lynk & Co hoopt met deze unieke verkoopargumenten de Europese markt te kunnen veroveren. Eind 2024 volgt er nog een volledig elektrisch model, met dezelfde formules. Zustermerk Volvo is ondertussen dezelfde toer opgegaan met de XC40. Geely ziet duidelijk heil in abonnementsformules, al dan niet om van hun stockwagens af te geraken.