Dat de Chinese fabrikanten van elektrische wagens in Europa als paddenstoelen uit de grond schieten is u ongetwijfeld niet ontgaan. Aiways, BYD, Zeekr… Allemaal merken waar het merendeel onder ons tot voor kort nog nooit van had gehoord. De Europese Commissie wil nu onderzoeken of er geen sprake is van dumping van over gesubsidieerde EV’s afkomstig uit China.
Foto © Zeekr
Voorzitter van de Europese Commissie, Ursula Von der Leyen kondigt in haar jaarlijkse ‘State of the Union’ aan dat er een onderzoek geopend wordt naar dumping door China. “Elektrische wagens zijn onmisbaar in een groene economie, maar wereldwijd worden de markten overspoeld met veel goedkopere Chinese EV’s”, steeks Von der Leyen van wal. “Onze markt wordt verstoord omdat de prijs van die wagens kunstmatig laag gehouden wordt door gigantische staatssubsidies. Europa staat open voor concurrentie, maar niet voor een ‘race to the bottom’. We moeten ons verdedigen tegen oneerlijke praktijken, zowel van binnen als buiten Europa.”
Oversubsidieering door China
China staat erom bekend om stevige subsidies uit te delen aan bedrijven in hun steun om de wereld te veroveren. In 2019 waren er naar schatting zo’n 500 fabrikanten van elektrische wagens. Vandaag zijn er nog zo’n 100 daarvan actief. Dat er überhaupt zo veel merken konden ontstaan op zo’n korte tijd is volledig toe te wijzen aan die subsidies. Nu de Europese markt overspoeld wordt door deze merken en Europese constructeurs stevige klappen krijgen, vindt Europa het genoeg geweest. Daarom opent het nu een antisubsidieonderzoek voor elektrische voertuigen uit China. Uit cijfers blijkt dat zij ongeveer 29% goedkoper zijn dan hun Europese collega’s.
Het onderzoek kan al snel een jaar in beslag nemen, waardoor een eventuele sanctie nog lang op zich kan laten wachten. Mogelijk komt er dus een verhoogde invoertaks op elektrische EV’s. Ondertussen kunnen Chinese producten lustig blijven produceren en hun niet verkochte modellen dumpen aan bodemprijzen in Europa. Een voorbeeld hiervan is de BYD Tang. Een voertuig dat in de verste verte niet klaar is voor de Europese markt, maar hier toch wordt verkocht.