Nissan heeft het tiende seizoen van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap officieel afgetrapt. Daarnaast kondigt het team ook de verhuizing aan van hun Formula E hoofdkwartier van Le Mans naar Viry-Châtillon. Om in stijl afscheid te nemen van Le Mans nodigt Nissan de media uit voor een exclusieve blik achter de schermen op het legendarische Circuit des 24 Heures du Mans. Uiteraard kon EV-olution hier niet ontbreken.
Nissan meent het wanneer het spreekt over elektrificatie en het belang van sport in hun ontwikkeling. Voor hun toetreden keren we terug naar 2018. Tijdens seizoen vijf tot en met acht werkte het team samen met het Franse raceteam DAMS. Omdat Nissan sterk gelooft in de elektrificatie, besloot het om in 2022 e.Dams over te kopen. Op die manier had de Japanse constructeur de touwtjes volledig in handen en konden ze nog meer inzetten op de doorstroom van technologie naar hun eigen straatwagens.
Verhuis
Aan de vooravond van dit tiende seizoen kondigt Nissan ook de verhuizing aan van hun Formula E hoofdkwartier. Sinds hun toetreden huisde het team net buiten het legendarische Le Mans. Om hun prestaties te kunnen verbeteren, verplaatst het hoofdkwartier nu naar een nieuw hoogtechnologisch centrum in Viry-Châtillon, net buiten Parijs. Deze verhuis zorgt er ook voor dat de uitwisseling van technologie tussen de Formula E en de straatwagens nog efficiënter kan.
“We sloten seizoen 9 sterk af, omdat de veranderingen die we hebben doorgevoerd een zeer positief effect hadden op onze prestaties. We hebben nog een lange weg te gaan om de top te bereiken, wat ons langetermijndoel is voor het Gen3-tijdperk. In seizoen 10 willen we voortbouwen op wat we hebben bereikt en verdere verbeteringen op het circuit laten zien, zodat we in de komende jaren kunnen vechten voor het kampioenschap. De verhuizing naar onze nieuwe faciliteit is erg belangrijk voor ons als team en maakt deel uit van ons plan om onze prestaties te verbeteren. We kijken er allemaal naar uit om ons te settelen en opnieuw de circuits te betreden voor seizoen 10, te beginnen met de pre-seizoentesten in oktober.”
Tommaso Volpe, Managing Director en teambaas Nissan Formule E Team
Een unieke blik achter de schermen
Om in stijl afscheid te nemen van Le Mans organiseerde het Nissan Formula E Team een wel heel bijzondere mediadag. In vijf workshops gunt Nissan een blik achter de schermen. Van strategie, naar simulaties, de racedag zelf, het kwam allemaal aan bod. Ook de belangrijke rol van het kampioenschap voor de ontwikkeling van hun straatwagens werd uitgelicht. De krachtige Formula E aandrijflijn kan namelijk een-op-een overgezet worden. Elke softwarematige verbetering die het team aan hun FE-wagen doet, kan in theorie ook doorgestuurd worden naar hun productiemodellen. Ook gaf het team meer inzicht in de ontwikkeling van hun livery. Zo is de rijke geschiedenis van het NISMO (Nissan Motorsport) ongelooflijk belangrijk.
Hoge verwachtingen
Nissan draait al 85 jaar mee in de autosport en is al tien jaar bezig met de elektrificatie van het merk. Dit tiende seizoen Formula E seizoen is dan ook erg belangrijk voor het team. Ze kenden dit seizoen een moeilijke start, maar ze wisten zich te herpakken in de tweede seizoenshelft. Wanneer we kijken naar de constructeurstitel (niet de teams) staat het team op de derde sterk, achter Jaguar en Porsche die beiden buiten proportie reden dit seizoen. Hun aandrijflijn blijkt dus erg efficiënt te zijn. De verwachten voor volgend jaar zijn dan ook hoog.
Daarnaast heeft Nissan ook iets te vieren. Voor dit tiende Formula E seizoen zal het kampioenschap voor het eerst op Japanse bodem rijden. Op zaterdag 30 maart 2024 wordt de Tokyo E-Prix verreden, een belangrijke thuisrace op de kalender voor de constructeur. Omdat deze race tijdens het bekende Sakura bloeiseizoen valt, zal de kenmerkende Japanse bloem ook dit jaar opnieuw te zien zijn op hun FE-wagen.