In Azië zijn de Battery Swap stations een algemene bekende, maar bij ons is de uitrol nog maar net begonnen. NIO opereert in China alleen al 1.600 stations om de batterij te wisselen. In Europa zijn er dusver 33. De Europese automerken zien geen heil in deze laadoplossing. Desondanks blijft NIO fors investeren met een doel om 70 swap stations te openen voor het einde van dit jaar. Wij zochten de belangrijkste informatie voor u uit.
De NIO Battery Swaps zijn enkel mogelijk voor zij die kiezen voor Battery as a Service (BaaS). Hiervoor betaal je € 169 per maand voor de standaardbatterij van 75 kWh of € 289 voor de grotere 100 kWh accu. Wel onderzoekt NIO de mogelijkheid om ook in de toekomst batterijwissels aan te bieden voor zij die hun batterij aankochten.
Sinds april 2024 betalen alle BaaS-gebruikers een vaste kost van € 10 per wissel. Daarboven komt dan nog een supplement voor het energieverschil tussen de oude en de nieuwe batterij. In Nederland wordt die prijs op zo’n 0,44 €/kWh gelegd. Eigenaars krijgen 2 vouchers per maand, waarmee de vaste kost komt te vervallen. Bovendien zijn die vouchers 24 maanden geldig en overdraagbaar naar een volgende maand. Om je een idee te geven: voor een batterijwissel met een verschil van 55 kWh zal je € 34,20 betalen zonder voucher of € 24,20 met.
Het swappen van de batterij is eenvoudig. Je zoekt in de navigatie naar een swap station en reserveert de batterij al op voorhand. Vlak voor je aankomst wordt de nieuwe batterij besteld. Bij aankomst parkeer je de wagen in het aangegeven vak en klik je op start. Je NIO parkeert dan zelf in het swapstation. Daarna moet je nog even de swap bevestigen en start het hele proces. Na afloop kan je gewoon wegrijden met een voor 90% opgeladen batterij. Dat percentage wordt specifiek gekozen om de levensduur van de batterij te maximaliseren. Alles bij elkaar duurt het niet langer dan zes minuten.
Neen. Elke batterij wordt tussen twee swaps in volledig geanalyseerd. Zo ben jij zeker dat je steeds de meest recente accu onder je wagen hebt hangen. Ook hoef je zo geen schrik te hebben voor degradatie. Batterijen die niet meer optimaal functioneren, worden uit roulatie gehaald voor recyclage. Daarnaast worden de batterijen opgeladen aan een vermogen tussen 20 en 80 kW, opnieuw om de levensduur te verlengen.
Vandaag is dit nog niet mogelijk in Europa, maar NIO bevestigt wel de plannen hiertoe. In de nabije toekomst zal je dus kunnen kiezen voor de 75 kWh batterij voor je dagelijkse ritjes. Vlak voor je op reis vertrekt, kan je dan swappen naar de grotere 100 kWh of binnenkort ook de 150 kWh accu. Bij terugkomst laat je dan opnieuw je goedkopere 75 kWh onder de wagen schroeven.
De Battery Swap stations doen aan grid leveling. Op die manier worden de lege batterijen enkel opgeladen wanneer het grid in de regio dat toelaat. Dit is ook voordelig om in de toekomst een gunstigere stroomprijs te betalen voor je batterijwissel. In de toekomst zullen de batterijen ook gaan terugleveren aan het net om zo black-outs te voorkomen. Tenslotte is deze technologie ook “open source”. Andere automerken zouden dus kunnen aansluiten bij het systeem.