Update voor de Audi Q4 e-tron: meer rijbereik, meer efficiëntie

DoorMatthias Hautekiet

2 oktober 2023
Static photo, Colour: Geyser blue

Amper twee jaar na zijn lancering krijgt de Audi Q4 e-tron al een update. Voor modeljaar 2024 ondergaat de modelfamilie een ingrijpende update, met een nieuw afgestelde ophanging, meer efficiëntie, een karakteristieke sound en een opgewaardeerde standaarduitrusting.

lle Q4 e-tron-modellen zijn uitgerust met een grotere batterij, goed voor een netto energie-inhoud van 77 kWh (82 kWh bruto). De geoptimaliseerde celchemie heeft het laadvermogen voor gelijkstroom verhoogd, zodat ze in ideale omstandigheden in ongeveer 28 minuten kunnen worden opgeladen van 10 tot 80 procent. De quattro-modellen halen voortaan een maximaal laadvermogen van 175 kW gelijkstroom; bij de achterwielaangedreven versies is dat 135 kW.

De batterijbescherming beperkt het laadniveau automatisch tot 80 procent om de levensduur van de batterij te verlengen. Om een intelligente route- en oplaadplanning te verzekeren, geeft de routeplanner van de e-tron-modellen de voorkeur aan ultraperformante laadstations (HPC), die snelladen mogelijk maken. Wanneer de bestuurder de voorgestelde route naar een laadstation volgt, activeert het systeem de preconditioning van de batterij tot de nieuwe Audi Q4 e-tron het geselecteerde station bereikt. Als de bestuurder een HPC-station als bestemming instelt, brengt het systeem de batterij op de ideale temperatuur, zodat ze zo snel mogelijk kan worden opgeladen. Daarnaast beschikt de Audi Q4 e-tron-familie voor het eerst over post-conditioning. Daarbij koelt het thermische beheer van de wagen de batterij wanneer die na het rijden of opladen een bepaalde temperatuurdrempel heeft overschreden.

Nieuw aandrijfsysteem: efficiënter en krachtiger

Zowel de achterwielaangedreven Audi Q4 e-tron-modellen als de versies met quattro-vierwielaandrijving beschikken voortaan over een synchrone motor met permanente magneet (PSM) op de achteras.

De update geeft de Audi Q4 e-tron-familie een volledig opnieuw ontwikkelde PSM-motor, die zich efficiënter en krachtiger toont. Daardoor plukken de modellen de vruchten van een groter rijbereik en een superieure vermogensontplooiing. Zo haalt de Audi Q4 Sportback 45 e-tron een rijbereik tot 562 kilometer over de WLTP-cyclus.

Verbeterde stuurrespons: ophanging met Audi-DNA

In overeenstemming met Audi’s DNA verbetert de nieuwe afstelling van de ophanging de balans voor nog meer comfort, meer rijplezier en extra stabiliteit. Of de wagen nu over de standaard- of sportophanging beschikt of een ophanging met elektronisch gestuurde schokdempers heeft, de stuur- en demperkenmerken werden steeds op maat gekozen. Dat vertaalt zich in een harmonieuze schokdemping, een verbeterde stuurrespons en een nauwkeurigere lastregeling.

Nieuwe functie: ondersteuning voor rijstrookwissels

Als optie biedt de update voor de Audi Q4 e-tron-familie voor het eerst ook ondersteuning voor rijstrookwissels in combinatie met adaptive cruise assist voor snelheden vanaf 90 km/u. De functie ‘assisted lane changing’ is een onderdeel van de rijhulppakketten assist package plus, assist package pro en protection and warning systems package plus en kan geactiveerd worden via de MMI.

Het nieuwe systeem gebruikt witte pijlen in het instrumentenbord en het head-updisplay met verhoogde realiteit om de bestuurder te laten weten of hij veilig van rijstrook kan veranderen en zo ja naar welke rijstrook. Wanneer de bestuurder de rijstrookwissel inzet door de richtingaanwijzer te activeren, ondersteunt het systeem de bestuurder actief bij het sturen. Zodra de wagen op de andere rijstrook is aangekomen, schakelt het de richtingaanwijzer uit. Tijdens de rijstrookwissel behoudt de persoon achter het stuur steeds de volledige verantwoordelijkheid. De ondersteuning bij rijstrookwissels wordt mogelijk gemaakt dankzij gegevens van de radarsensoren achteraan.

Een ander optioneel systeem is de adaptieve snelheidsregelaar, die de afstand tot voorliggers regelt door te versnellen en te vertragen. Adaptive cruise assist vult de werking van de adaptieve snelheidsregelaar aan met lichte stuurcorrecties om de wagen in het midden van zijn rijstrook te houden. Om deze zijdelingse controle actief te houden, dient de bestuurder enkel te bevestigen dat hij aandachtig is door het capacitieve stuurwiel – een onderdeel van het systeem – aan te raken.

Vanaf eind dit jaar zal de Audi Q4 e-tron-familie niet alleen van de band rollen in Zwickau, maar ook in de Brusselse vestiging. Deze beslissing, die werd genomen als respons op de grote vraag naar het model, stelt Audi in staat om zijn productiecapaciteit te verhogen. Audi Brussels produceert reeds de Audi Q8 e-tron sinds 2022. Daarvoor rolde de Audi e-tron, het eerste zuiver elektrische seriemodel van het merk met de vier ringen, al sinds 2018 van de band in Brussel. De fabriek in Brussel is ‘s werelds eerste onafhankelijk gecertificeerde koolstofneutrale productievestiging in het premiumsegment.

(persbericht)

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be