De verkoop van nieuwe speed pedelecs zit in een serieuze dip. Voor de zesde maand op rij kent de markt voor snelle e-bikes een daling. Vergeleken met september 2022 werden er in 2023 bijna een derde minder speed pedelecs verkocht.
In september werden er 1.212 speed pedelecs verkocht. Dat is een daling van 31,4% ofwel 555 minder dan dezelfde maand in 2022. Vergelijken we de eerste negen maanden van beide jaren met elkaar, dan is de daling slechts 8%. De grootste reden is de sterke populariteit onder de fietsleasings, want de particulieren lijken af te haken. Volgens de woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, Filip Rylant, is dat vooral te wijden aan een dalende koopkracht.
De ware problematiek valt daardoor te herleiden naar geslonken aankopen door de particulier (-35,2%), die blijkbaar aan het afhaken is. Daar ligt de uitdaging van de markt: de stijging van het aantal leasings kan de daling bij de particulieren niet opvangen. Het is dus afwachten of de markt zich gaat herstellen. We denken niet dat de markt een saturatiepunt heeft bereikt, maar mogelijks wel dat er zich koopkrachtproblemen voordoen bij de particuliere doelgroep van de speed pedelecs
Filip Rylant
Tweedehandsmarkt countert daling
De verkoop op de tweedehandsmarkt staat haaks op de daling die we zien bij de nieuwe speed pedelecs. In september werden maar liefst 758 occasies ingeschreven (+ 26,3%). In totaal zijn er in 2023 al 840 meer speed pedelecs her-ingeschreven dan in heel 2022 samen. Vooral de lagere instapkost voor particulieren ligt hier aan de basis. Nieuw kost zo’n hogesnelheidsfiets al snel € 5.000. Bij doorverkoop betaal je gemiddeld nog slechts de helft van dat bedrag.