Onderweg met de NIO ET7

DoorRedactie

8 oktober 2023
NIO ET7

NIO? Voor velen nog een onbekende, maar het merk is begonnen met de verovering van Europa. Het bedrijf werd in 2014 opgericht in Shanghai. Ondertussen is de autobouwer stilaan aan het uitgroeien tot het Chinese Tesla, maar dan anders. NIO wil trouwens niet alleen auto’s bouwen, maar een echte lifestyle brand worden. Zo heeft het sinds kort ook een telefoon op de markt gebracht, die volledig gelinkt is aan je wagen. In afwachting van de officiële launch in België, konden wij al de NIO ET7 in primeur testen.

NIO wordt vaak aanzien als een Chinees bedrijf, maar zelf ziet het bedrijf zich niet zo. Enkel de productie vindt plaats in China, maar de R&D gebeurt in Silicon Valley (California, VS). Voor het design moeten we dan weer kijken naar Duitsland (in de achtertuin van BMW, München) en dat merk je. De NIO’s hebben een eigen identiteit en moeten in kwaliteit en afwerking niet onderdoen voor Europese merken, integendeel. Ook in de NIO ET7 zie je de mooie afwerking en het comfort terugkomen. Deze wagen straalt luxe uit, maar is tegelijk minimalistisch. Daarboven zijn de materialen ook nog eens milieuvriendelijk om in het moto “Blue Sky Coming” te passen dat NIO hanteert. Voor hen is het milieu en de minimale belasting erop meer dan belangrijk. Ze proberen dan ook zoveel mogelijk zelf te doen of althans de keten zo kort mogelijk te houden.

Hey Nomi

De NIO ET7 zit boordevol technologie. Wat je bij het instappen meteen opvalt, is het vrolijke bolletje op het midden van het dashboard. Twee lachende oogjes verwelkomen je bij het instappen. Maak kennis met Nomi, de digitale AI-assistent van NIO. Volgens het merk is dit de eerste volledig werkende AI in een wagen. Spraakbesturing is natuurlijk niets nieuws anno 2023, maar NOMI is meer dan dat. NIO ervoor gekozen heeft om hun systeem een gezicht te geven. Telkens je “Hey Nomi” zegt, zal het vrolijke bolletje je helpen om de radio aan te zetten, te navigeren of die ene instelling in het menu terug te vinden. Ook de zetelventilatie/verwarming aanzetten kan je aan Nomi vragen. Dankzij AI zal Nomi alleen maar bijleren en meer kunnen. Nomi zal je trouwens altijd aankijken als je hun iets vraagt. Verder is het gewoon een leuk hebbedingetje. Op het schermpje worden tal van leuke tekeningetjes geprojecteerd, die passen bij je vraag. Zo is er een radio, een muzieknoot, een hoofdtelefoon en nog zoveel meer. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er een hele markt aan hoedjes en petjes is ontstaan om Nomi aan te kleden.

Autonoom rijden

Ook de wagen zelf beschikt over tal van veiligheidssystemen. De grootste innovatie is de LiDAR op het dak. Menig merk is hier actief mee bezig, maar NIO is op dit moment één van de enige merken dat al over een iets of wat bruikbare LiDAR beschikt. Momenteel is het vooral nog om data te verzamelen, maar bij het inparkeren kan je wel al tot op de centimeter nauwkeurig de afstand tot de muur inschatten. Tenslotte werken de verschillende rijhulpsystemen ook gewoon goed. In tegenstelling tot vele andere merken is het dus niet nodig om elke keer een hoop instellingen en piepjes uit te zetten.

De ET7 was het eerste model van NIO dat Level 3 Autonoom rijden heeft bereikt. In het begin waren er wel wat kinderziektes met het systeem. Zo las je wel eens dat de wagen slalomde tussen de lijnen, maar tijdens onze testweek konden we alleen maar vaststellen dat de wagen mooi tussen de lijnen bleef rijden. Verder stelt hij ook zelf voor wanneer het veilig is om van baanvak te wisselen of om een afrit te nemen. Met een simpele bevestiging op het stuur doet de wagen dit allemaal zelf. Alles wordt in goede banen geleid door 33 hoogwaardige sensoren: een LiDAR met ultralange afstand en hoge resolutie, zeven 8 MP hogeresolutiecamera’s, vier 3 MP lichtgevoelige surroundview-camera’s, één ADMS (Advanced Driver Monitoring System), vijf millimetergolfradars, 12 ultrasone sensoren, GPS, IMU en V2X.

Batterij kopen of huren?

NIO is geen gewoon bedrijf en dat blijkt ook uit de keuze voor de batterij. In tegenstelling tot de verplichte aankoop van een vaste batterij, zoals bij quasi alle autobouwers, krijg je bij NIO ook de keuze voor Battery as a Service (BaaS). Voor een vast maandbedrag huur je dan een batterij van 75 kWh (€ 169 / maand) of 100 kWh (€ 289 / maand) en kan je gebruikmaken van de batterijwisselstations. Helaas staan er in België nog geen van deze ‘battery swap stations’, maar in Nederland, Duitsland, Denemarken, Noorwegen en Zweden worden er op regelmatige basis nieuwe locaties geopend. Hoe je deze juist gebruikt, lees je hieronder.

Wil je liever geen gebruik maken van deze technologie en je eigen batterij behouden, dan kan je de accu ook kopen. Voor de 75 kWh batterij betaal je € 12.000. Voor de grotere, 100 kWh batterij moet je € 21.000 neertellen. Wel heb je dan het nadeel dat je batterij zal verouderen, alhoewel recent onderzoek heeft aangetoond dat dit best wel meevalt. Ook zal je geen gebruik kunnen maken van de batterijwissels, al houdt NIO hier wel een denkoefening over om dit in de toekomst misschien toch mogelijk te maken.

Rijbereik en laden

De NIO ET7 haalt met de 75 kWh batterij een afstand van 445 km (WLTP). In de praktijk, zonder echt op het verbruik te letten, haalden we makkelijk 400 km op één lading. De 100 kWh batterij heeft een WLTP-bereik van 580 km. Binnenkort is het ook mogelijk om te kiezen voor een batterij van 150 kWh. Deze zou, in theorie, een bereik van 1.000 km moeten halen.

Een elektrische wagen moet natuurlijk soms ook opgeladen worden, en ook daar biedt NIO verschillende mogelijkheden. Zo kan elke NIO opladen aan 7 kW of 11 kW (AC). Snelladen kan je aan 140 kWh, een waarde die we ook tijdens onze test konden behalen. Boven de 85% ben je nog tegen een vermogen van 75 kW aan het laden. De weergegeven tijd die je nodig hebt om tot 90% te laten, klopt ook tot op de minuut. Bij veel merken verandert deze tijd constant naarmate het vermogen daalt, maar niet bij NIO.

Krachtige aandrijving

Tenslotte is de NIO ET7 zeker geen trage wagen te noemen. Hij beschikt over een elektromotor van 245 pk vooraan en 408 pk achteraan. Samen leveren beide een vermogen van 653 pk en 850 Nm koppel. De 0-100 km/u leg je af in 3,8 seconden. Die maximale kracht en acceleratie heb je enkel beschikbaar in de Sport+ modus. In de gewone sportmodus doe je al 5,9 seconden om die 100 km/u te bereiken. In comfort duurt dat nog 7,9 seconden en in eco 9,9 seconden. Zelfs die laatste is eigenlijk best nog snel, vergeleken met de rest van het verkeer. Kies je voor de Sport+ modus, dan kan je je maar beter schrap zetten, want de ET7 voelt echt snel aan. Voor een luxe sedan stuur je al die pk’s moeiteloos de bocht om.

Op dit moment is NIO nog niet actief in België. Wel gaan er geruchten rond dat ze nog dit jaar zouden lanceren. Wij vroegen de Europese afdeling om meer uitleg, maar kregen geen reactie. In afwachting kan je de NIO ET7 bestellen in Nederland. Daar helpen ze je zelf met de export naar België. Ondertussen rijden er zo al zeven NIO’s rond in ons land.

Conclusie, NIO is een nieuw merk op de markt waar gevestigde waarden in autoland zeker rekening mee zullen moeten houden. Het is niet het zoveelste Chinese merk dat hier hun niet verkochte stock komt dumpen. Hun wagens zitten boordevol goed werkende technologie, leuke features en zijn ook nog eens kwaliteitsvol afgewerkt.

Vermogen
683 pk
Koppel
850 Nm
Batterij
75 / 100 kWh
Basisprijs
€ 72.900
Prijs getest model
€ 72.900 + 169 / maand BaaS
Bereik (WLTP)
445 / 580 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be