Afgelopen weekend was het weer zover. Menig fan van oldtimers of snelle GT-wagens trok toen naar Knokke-Heist voor de Zoute Grand Prix. Toch krijgt het event heel wat kritiek over zich heen. Is de Zoute Grand Prix meer dan een decadent feestje?
Voor de liefhebbers van oldtimers of blitse wagens was er heel wat te doen op deze veertiende editie van de Zoute Grand Prix. 250 oldtimers namen deel aan de Zoute Rally en dat lokte heel wat bekijks bij het vertrek en de aankomst op de dijk in Knokke-Heist. Ook voor de GT-tour op zondag tekenden heel wat toeschouwers present. Echt verwonderlijk is dat natuurlijk niet. De rally en de GT-tour zijn zo de enige evenementen waar je als gewone man zonder ticket nog iets aan hebt.
Om toegang te krijgen tot de twee strandpaviljoens betaal je per kop meer dan een dagje pretpark. Een ticket voor de Zoute Prado of de Zoute Gallery, het paviljoen met de wagens voor de Bonhams veiling, kost € 45. Voor een combiticket moest je € 75 neertellen. Kinderen mogen gratis binnen? Vergeet het maar! Zij betalen net dezelfde prijs als een volwassene. Daarboven komt dan nog eens de prijs voor de parking: € 30 voor een grasveld. Wel inclusief een shuttle naar de hotspot. Die dan ook gesponsord worden door de merken met een stand. Desondanks zakten volgens de organisatie meer dan 30.000 betalende bezoekers af naar Knokke. Nuja, de helft daarvan kocht of kreeg een VIP-ticket en was voornamelijk aanwezig om te mengen met de beau-monde. Jan met de pet houden ze liever buiten. “Als je de auto’s van dichtbij wil zien, moet je een ticket kopen.” aldus de organisatie.
Veel ambitie, weinig uitvoering
De organisatie heeft grootste plannen met de Zoute Grand Prix, toch lijkt het evenement jaar na jaar te krimpen. Enkele jaren geleden had je nog de tientallen paviljoens op de zeedijk van de verschillende automerken en de podiums doorheen de straten van Knokke. Merken toonden er hun knapste modellen en iedereen die dat wou, kon GRATIS meegenieten. Deze verdwenen vorig jaar en maakten plaats voor de Prado. Alle merken krijgen nu een zeer beperkte ruimte om één tot drie wagens tentoon te stellen.
“Het autosalon Zoute Prado op het strand is uitgegroeid tot het belangrijkste autosalon van Europa. Vroeger waren er salons in Genève, Parijs en Frankfurt. Die bestaan niet meer en nu kiezen automerken ervoor om dat hier te doen”, aldus Filip Bourgoo. Stevige woorden worden in de mond genomen door de organisator.
Wanneer wij met enkele aanwezige woordvoerders van automerken spreken, vertellen zij ons toch iets anders. Voor hen is deze vertoning wel degelijk een van de belangrijkste auto-evenementen in België, maar dan eerder om hun meest exclusieve wagens aan de man te brengen en bij gebrek aan een ander alternatief. “Goedkopere” merken als Renault of Dacia zul je hier dus niet snel zien. Daartegenover staat wel dat ze dure VIP-tickets moeten aankopen voor hun genodigden. Het wordt voor hen dus moeilijk kiezen over wie nu wel en wie niet mag komen. De merken die wij spraken vonden het oude concept beter, waar ze zelf instonden voor de genodigden, catering en opvulling van de ruimtes.
Gekibbel tussen vrienden
Niet alleen de kleine paviljoenen verdwenen uit het straatbeeld, maar ook het prestigieuze Concours d’Elegance is van de kalender geschrapt. Naar eigen zeggen, omdat de mensen de weg niet vonden naar de golfterreinen. In 2022 werden 10.000 tickets verkocht, waarvan 3.700 voor het Concours op de golf. Meer dan 1/3e van het totaal aantal tickets dus. Volgens de organisatie is dat te weinig om de investeringen te verantwoorden. Ook de kans op slecht weer kan hier een grote spelbreker zijn. Echter zou hier volgens insiders meer aan de hand zijn. Zo zou een zakelijk conflict tussen de Compagnie Het Zoute (de eigenaar van het golfterrein) en de familie Bourgoo aan de basis liggen.
Ook zijn de Bourgoo’s niet langer verbonden aan de door hen opgerichte Zoute Automobile Club. De rijke zakenlui van de club willen liever geassocieerd worden met de Zoute Grand Prix en hun financiële situatie. Het gebruikelijke galadiner op zaterdagavond gaat ook niet meer door op de golfclub, maar in het nieuwe Zoute Grand Prix Clubgebouw vlak bij de Nederlandse grens.
Veel dromen, weinig realisatie
De organisatie en de broers Bourgoo’s zitten boordevol ambitie. Zo is er al enkele jaren sprake van een Prago Bruges. Een exclusieve tentoonstelling door 25 autorestaurateurs en gerenommeerde kunstenaars, onder een glazen koepelconstructie die doet denken aan Le Grand Palais in Parijs. Ook werden 3 steden meegenomen in het verhaal omdat het event uit zijn voegen aan het barsten was in de mondaine badstad. Ondertussen zijn we enkele edities verder en lijkt het plan te zijn begraven. Filip Bourgoo kondigt nu ook een Zoute Grand Prix in Luxemburg en Zwitserland aan, twee landen die nu niet bepaald bekend staan om hun lage looninkomsten. Of deze edities effectief zullen doorgaan, we hebben onze bedenkingen. Het “Brugs Paleis” werd immers ook in amper vijf maanden tijd geschrapt. Nuja, in Luxemburg of Zwitserland kunnen ze natuurlijk nog wat meer vragen voor hun inschrijvingsgeld, dat nu al zo’n kleine € 3.800 is voor de Rally.
GT-tour: samenkomst van Z-platen en schaamteloze zelfpromotie
De zondag van de Zoute Grand Prix staat al enkele edities in het teken van de GT-tour. Exclusieve benzineslurpers waar velen onder ons enkel van kunnen dromen. Zo’n 170 droomwagens namen deel, al heeft niet iedereen de regels goed begrepen. Enkele garagehouders die aan zelfpromotie deden, kozen ervoor om met een wagen op handelaarsplaten (Z-platen) deel te nemen. Echter hadden ze er geen rekening mee gehouden dat de tour, zoals vaak, een deel door Nederland reed. Daar stond de politie hen op te wachten om de platen in beslag te nemen. Einde tour voor de deelnemers. Een foutje van de organisatie, of toch maar het risico genomen want dit staat volgens bronnen in het reglement. Nu, echt normaal is het niet dat dergelijke platen voor deze doeleinden gebruikt worden. In de wet staat te lezen dat handelaarsplaten gebruikt mogen worden op voertuigen die eigendom zijn van de handelaar en met het oog op de promotie en de verkoop van deze voertuigen. Hoe een deelname aan een exclusieve rondrit behoort tot een promotionele activiteit hebben wij het raden naar.
Exclusieve veiling
Het Zoute Grand Prix Weekend werd afgesloten met de Zoute Sale. Een exclusieve veiling, georganiseerd door Bonhams. Veilingmeester Gregory Tuytens verzamelde 147 wagens, motoren en memorabilia. De recordopbrengst van €27.200.000 (27,2 miljoen) is dan ook om U tegen te zeggen. Vermogenden van over de hele wereld zakten af naar Knokke om er hun geld kwijt te kunnen. Zo wisselde de Ferrari 250 GT ‘Tour de France’ voor € 4.830.000 van eigenaar.
Bij elke editie lijkt de Zoute Grand Prix meer en meer weggelegd te zijn voor de beau monde. Van een publiek toegankelijk evenement voor en door autoliefhebbers is geen sprake meer. Dit heeft plaats moeten maken voor “platte commerce”.