Mercedes zet volop in op veiligheid

DoorMatthias Hautekiet

13 oktober 2023
Mercedes-Benz EQA und EQS SUV crash test (EQA 300 4MATIC: power consumption combined: 15,8 kWh/100 km; CO₂ emissions combined: 0 g/km / EQS SUV 450 4MATIC: power consumption combined: 24.3-20.2 kWh/100km; CO₂ emissions combined: 0 g/km) // Mercedes-Benz EQA und EQS SUV Crashtest (EQA 300 4MATIC: Stromverbrauch kombiniert: 15,8 kWh/100 km; CO₂-Emissionen kombiniert: 0 g/km / EQS SUV Stromverbrauch kombiniert: 24,3-20,2 kWh /100 km; CO₂-Emissionen kombiniert: 0 g/km)

Mercedes-Benz heeft aangetoond dat het volop inzet op de veiligheid van hun wagens. De Duitse autobouwer wil dat het aantal verkeersdoden tegen 2030 halveren. Tegen 2050 mogen er geen dodelijke slachtoffers meer vallen waarbij een Mercedes is betrokken.

Om te bewijzen dat de EV’s van Mercedes-Benz net zo veilig zijn als wagens op fossiele brandstoffen, heeft Mercedes een uniek experiment gehouden. Als eerste automerk ter wereld hebben ze zelf een openbare crashtest met twee volledig elektrische voertuigen gehouden. Hiermee gaan ze nog een stap verder dan wat de al strenge NCAP-maatstaf voorschrijft. Volgens de voorschriften moet een wagen van 1.400 kg botsen met een trolly, aan een snelheid van 50 km/u. Mercedes liet een EQA (2,2 ton) en een EQE SUV (3 ton) frontaal botsen aan een snelheid van 56 km/u. De wagens zijn dus niet alleen zwaarder, ze reden ook nog eens sneller. En wat blijkt? Beide wagens hebben de test met vlag en wimpel doorstaan. Het HV-syteem werd bij beide wagens automatisch uigeschakeld, waardoor er zo goed als geen risico bestaat op stroomlekken voor de hulpverleners. Daarnaast konden de portieren nog steeds geopend worden, waardoor inzittenden zelf de wagen kunnen verlaten. Zo kunnen ook hulpverleners eenvoudiger eventuele gewonden bereiken. Metingen op de inzittende dummy’s wijzen op een laag risico op ernstig tot dodelijk letsel.

Veiligheid maakt deel uit van het DNA van Mercedes-Benz en is een van onze belangrijkste commitments naar alle weggebruikers. Voor ons is de bescherming van mensenlevens echter geen kwestie van aandrijving. De recente crashtest met twee volledig elektrische voertuigen bewijst dit. De test toont aan dat al onze voertuigen een even hoog veiligheidsniveau hebben, ongeacht de aandrijftechnologie. We werken consequent aan de realisatie van onze visie van ongevalvrij rijden, die verder gaat dan de ‘Vision Zero’-doelstellingen van de WHO en de regionale commissies van de Verenigde Naties. We willen niet alleen nul verkeersdoden in 2050 en een halvering van het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden in 2030 ten opzichte van 2020. Ons doel voor 2050 is: geen ongevallen meer waarbij een Mercedes-Benz voertuig betrokken is.

Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be