De Belgian VW Club zal bij de E-Rallye Monte-Carlo beslist niet onopgemerkt blijven! Zeven rijderscombinaties zullen de kleuren van de Club verdedigen en dat met alle Volkswagenmodellen uit het ID. gamma: de ID.3, de ID.4, de ID.5, de ID.Buzz en de nagelnieuwe ID.7 berline. Nog voor de start gegeven is, heeft het team dus al zijn stempel gedrukt op de wedstrijd, al hoopt het ook te schitteren tijdens de legendarische manche van de Bridgestone FIA ecoRally Cup.
Met zeven ingeschreven voertuigen zal de Belgian VW Club bijzonder goed vertegenwoordigd zijn deze week bij de E-Rallye Monte-Carlo. Net zoals vorig jaar maakt het team van de gelegenheid gebruik om zich in de kijker te rijden: naast de ID.3 stadswagen, de ID.4 SUV, de ID.5 SUV coupé en de ID.Buzz minibus voor het hele gezin, kan men dit jaar namelijk ook rekenen op de nagelnieuwe ID.7 berline! Deze wagen wordt rechtstreeks door de Volkswagenfabriek ter beschikking gesteld, waarmee de club goede relaties onderhoudt.
“Deze ID.7 zal worden toevertrouwd aan Roman Babick en Jannik Hille, twee werknemers van het moederhuis die hun allereerste ecoRally betwisten”, vertelt Antoine Dechamps, de aanvoerder van de Belgian VW Club. “Dit model, dat voor het eerst in Europa te zien zal zijn, zal pal in de schijnwerpers komen te staan! De E-Rallye Monte-Carlo is de belangrijkste wedstrijd in de Bridgestone FIA ecoRally Cup. Bovendien gelooft de fabriek in de toekomst van de discipline en het project van de club. Net zoals vorig jaar zijn we erin geslaagd om alle modellen van het ID. gamma aan de start te brengen. Een uitgelezen manier om ons avontuur te beginnen!”
Naast de nieuwe ID.7 voor het duo Babick-Hille, zien we aan de start ook de ID.4 van Antoine Dechamps en Didier Noirhomme en de nieuwe ID.3 van Bernard Heine en Valérie Piette. De twee tandems willen voortborduren op de ervaring die ze hebben opgedaan in september in de FIA ecoRally Cup in de hoop om voor een verrassing te zorgen bij de wedstrijd in Monaco.
“We hebben ook de eer en het genoegen om Bruno Thiry te mogen verwelkomen”, vervolgt Antoine. “Ik ben er zeker van dat hij van zich zal laten spreken aan het stuur van zijn ID.5! Hij zal voor de gelegenheid kunnen rekenen op de onschatbare hulp van Laurent Secretin, die samen met Bernard Heine vorig jaar nog op de vierde plaats eindigde. Ik denk ook dat Bruno ons heel wat waardevolle tips zal kunnen geven, bijvoorbeeld over de bandendrukken. De concurrentie zal ook moeten uitkijken voor Jean-François Devillers en Eric Chapa in de ID.4 GTX. Eric is een van de beste Belgische regelmatigheidsexperten en dat is uiteraard een enorme troef. Philip Verschooren en Anouschka Schroeyers maakten kennis met de discipline tijdens de Ardenne Roads Ecorally en zijn vastberaden om tijdens de wedstrijd progressie te boeken met een ID.Buzz die voor de gelegenheid is voorzien van een originele bestickering. Eric Cunin en Alexandre Peeters tenslotte vervoegen ons met hun ID.3 en een huizenhoge motivatie. Welkom! We zijn trouwens allemaal enthousiast over het idee dat we samen aan de start verschijnen. Hoewel onze achtergronden kunnen verschillen, beschikken we allemaal over dezelfde passie voor de autosport.”
De Belgian VW Club mikt op het podium
Elke rijderscombinatie zal zijn best doen om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten in het individuele klassement, maar de Belgian VW Club-leden zullen ook het teamklassement nauwlettend in de gaten houden. Daarin worden de drie beste resultaten, op een maximum van vijf wagens, weerhouden. “Onze gemeenschappelijke ambitie is eenvoudig: koste wat kost navigatiefouten vermijden”, bevestigt Antoine Dechamps. “Als we daarin slagen, dan is een top 20-notering in een peloton van een zestigtal wagens quasi een zekerheid. Dat betekent ook dat de rol van copiloot cruciaal zal zijn: 75% van het werk rust op zijn schouders. Om zo hoog mogelijk te scoren, zal hij de Tripmaster zeer goed onder de knie moeten hebben, aangezien de concurrentie beslist geen figurantenrol wil spelen. Ik heb er echter vertrouwen in! We zullen goed voorbereid zijn, met een test- en voorbereidingsdag in Nice op dinsdag. Ik heb dus goede redenen om te hopen dat we beter zullen kunnen doen dan onze derde plaats in het teamklassement van vorig jaar. Het zal in elk geval belangrijk zijn om goed te rusten van zodra het kan zodat we de ganse rally lang ons hoofd erbij kunnen houden. Met vier wedstrijddagen belooft Monte-Carlo een uitputtingsstrijd te worden.”
Op woensdag 18 oktober wordt om klokslag 14u het startsein gegeven voor de E-Rallye Monte-Carlo. Op het programma staan 15 klassementsproeven die hoofdzakelijk in de bergen worden verreden. “En wat dit jaar bijzonder maakt, is dat het road book een goed bewaard geheim blijft”, vertelt Antoine opgetogen. “Dat was vroeger niet het geval, aangezien er verkenningen waren. We keren hiermee dus terug naar de basis van regelmatigheidswedstrijden. Ik kijk er ook naar uit om te ontdekken wat het einde van de wedstrijd voor ons in petto zal hebben. Het zal een nachtelijke proef zijn op zaterdag met een aankomst op het casinoplein in Monaco. Met voorspelde temperaturen rond het vriespunt in de bergen, kondigt de passage op de befaamde Turini zich buitengewoon aan. We kunnen niet wachten!”
Om op de hoogte te blijven van de resultaten van de Belgian VW Club, kan u terecht op de Instagram-pagina volkswagen_belgium. Daar vindt u eveneens de verhalen van de editie 2022.