Tesla bracht in 2008 zijn eerste EV op de markt, de Tesla Roadster. In 2012 volgde de Model S. Deze was zijn tijd ver vooruit en liet de concurrentie mijlenver achter zich liggen. De wagen kreeg een eerste grote update in 2016, toen de voorkant werd aangepakt. Een tweede upgrade volgde in 2021, met een nieuw design voor het interieur. Eind 2022 introduceert Tesla de Model S Plaid, de krachtigste wagen die Tesla ooit bouwde.
Onder deze klassiek ogende sedan huist een echte raket. Het gevoel? Te vergelijken met een steentje dat wordt afgeschoten in een katapult. Deze supersnelle wagen heeft zijn kracht te danken aan drie elektromotoren: één op de vooras en twee op de achteras. Samen leveren ze een vermogen van maar liefst 1.020 pk en 1.450 Nm aan koppel. De 0-100 km/u leg je af in 2,1 seconden, waarmee dit de snelst accelererende EV ter wereld is. De theoretische topsnelheid van deze krachtpatser ligt op 322 km/u. Afhankelijk van de gekozen modus zit je sneller dan je denkt aan de maximaal toegelaten snelheid.
Op de Duitse Autobahn konden we de wagen eens uitgebreid testen en open trekken. Al blijft de Plaid wel vragen oproepen waar je al dit vermogen volledig kan benutten. In de trackmodus ligt de limiet van deze wagen standaard op 280 km/u. Dat kunnen we uit eigen ervaring bevestigen. Wel loopt de voorste elektromotor al snel warm bij het afremmen of regenereren voor bijvoorbeeld een voorligger. De standaard remmen presteren zeer ondermaats. Deze zijn niet aangepast aan het hoge vermogen en maken het moeilijk om de wagen op hoge snelheid veilig af te remmen. Een echt potent rondje op circuit lijkt ons dan onmogelijk in zijn standaard configuratie. Daar komt het track package in beeld. Voor € 18.435 worden keramische remmen en Goodyear Supercar 3R banden gemonteerd. Tevens krijgt de software hierbij een update, waardoor de maximumsnelheid naar 322 km/u gaat.
Klassiek interieur met veel technologie
Op het eerste zicht oogt de Tesla Model S Plaid binnenin best aardig. Het interieur is ontworpen met grotendeels kwalitatieve materialen, al durft de afwerking van Tesla wel eens voor discussie zorgen. Zo blijft veel van het gebruikte plastic van een bedenkelijke kwaliteit. De wagen beschikt over drie verschillende schermen: eentje voor de tellerpartij, een groot centraal infotainmentsysteem en een kleiner scherm voor de passagiers op de achterbank. De blikvanger is natuurlijk het heldere centrale display van 17” dat kantelbaar is naar links of recht.
Naast algemene functies als navigatie en klimaatregeling, behoord (in stilstand) Netflix kijken of gamen tot de mogelijkheden. Dat laatste is vooral te danken aan de krachtige AMD Ryzen-processor van 10 teraflops. Deze wordt vaak gebruikt in gaming toestellen. De nerds onder ons weten dit wel te smaken. Zo zit het Steam-platform standaard geïntegreerd. Een aangename afleiding tijdens het laden, waar we graag onze PS5-controller uit de kast voor halen.
Tesla Autopilot
Wie een Tesla koopt, doet dat vaak voor de technologie en niet op de eerste plaats omdat hij het mooie wagen vindt. De Model S zit er dan ook boordevol mee. Zo is er geen versnellingspook meer aanwezig. De wagen in drive of reverse zetten doe je voortaan via het centrale scherm. De traditionele stuurhendels zijn verdwenen. De richtingaanwijzers zitten nu als twee touch knoppen op het stuur, wat in het begin even wennen is. Deze gebruiken op een rotonde zorgt voor een echte uitdaging. Rechts knipperen staat bovenaan, links knipperen onderaan. Een vreemde keuze volgens ons, waar we na 1.500 km nog steeds niet aan kunnen wennen.
Daarnaast heb je natuurlijk nog de befaamde Autopilot ter beschikking. Deze is voor de Europese modellen best beperkt door de verouderde wetgeving, maar doet toch zijn ding. Zo helpt het systeem bij het voorsorteren of om de juiste afslag te nemen, in samenwerking met de navigatie. Dit alles werkt best goed, zolang het niet te donker wordt. Dan laten de diverse camera’s op de wagen het vaak afweten, waardoor sommige hulpsystemen niet meer beschikbaar zijn. Technologische vooruitgang is niet altijd goed. Zo zijn de ultrasone parkeersensoren vervangen door camera’s. Deze zijn minder precies en zorgen voor een moeilijkere inschatting van de afstand.
Batterij en laden
De Model S beschikt over een lithiumionaccu met een capaciteit van 100 kWh (95 kWh bruikbaar). Volgens de WLTP-normen zou je een afstand van 600 km moeten halen. Tijdens ons test bleek 500 eerder haalbaar te zijn, althans als we het gaspedaal niet te hard indrukken. AC-laden is mogelijk aan maximaal 11 kW. DC-laden is mogelijk aan 250 kW en is perfect haalbaar. Zeker aan de Tesla Superchargers blijft het laadvermogen best constant, waardoor je in geen tijd terug de baan op kan.
Kortom, de Tesla Model S Plaid is een indrukwekkende elektrische auto met 1.020 pk, waardoor hij de snelst accelererende EV ter wereld is. Het interieur biedt kwalitatieve materialen en geavanceerde technologie, inclusief gamen tijdens het laden. De Autopilot-technologie en de batterijprestaties zijn opvallend, hoewel sommige interface-aanpassingen even wennen kunnen zijn. Met een startprijs van € 109.990 en de mogelijkheid om de auto aan te passen met verschillende opties, biedt de Model S Plaid een opwindende ervaring. Je krijgt dus best veel wagen voor wat je betaald.
|
|