Nog veel vragen bij fast charge pitstop

DoorMatthias Hautekiet

25 oktober 2023

Nadat de fast charge pitstop een jaar werd uitgesteld, lijkt hij er eindelijk te komen. Tijdens de eerste testdag in Valencia konden enkele teams al een eerste test doen. Menig rijder, waaronder Jean-Éric Vergne, zijn hier niet echt blij mee.

Foto © Momenol Images / Jens Mommens

Zoals het er op dit ogenblik uitziet, zouden de teams tijdens de race een pitstop moeten maken waarbij ze dertig seconden ingeplugd worden aan een 600 kW laadpaal. Met zo’n snellaadstop krijgen ze een boost van ongeveer 5 kWh. Dit zorgt echter voor veel discussie onder de rijders, zo ook bij Vergne: “Er is op dit moment nog veel onduidelijkheid. Niemand wil een pitstop nemen waarbij je 32 seconden stilstaat en minstens één minuut verliest. Hierbij kom je gegarandeerd op een ronde achterstand te liggen, waarna je blauwe vlaggen krijgt. Hoe verklaar je dat de leider in een race plots achteraan rijdt?”.

Slechts een snellader per team

Daarnaast is er ook nog het probleem van de tweede rijder. Elk team krijgt immers slechts één fast charger. Er kun dus maar een rijder tegelijk binnenkomen voor een pitstop tijdens een safety car. Slechts een rijder zal dus op een goede strategie zitten en de tweede rijder moet zijn race opofferen. Komt jouw teamgenoot eest binnen, dan is je race gedaan.

Vergne reikt zelf ook een mogelijke oplossing aan voor de problemen: “Misschien kunnen ze de snelheid in de pitstraat verhogen van 50 naar 80 km/u, zoals in de Formule 1. Hiermee zou je al een 20 à 25 seconden kunnen winnen”. Dit is natuurlijk maar een lapmiddel, maar het is een feit dat de organisatie en FIA voor een grote uitdaging staan. “Ik ben er alvast van overtuigd dat het belangrijk is voor het kampioenschap om de technologische vooruitgang te tonen. Snelladen is nu eenmaal belangrijk om de ‘range anxiety’ bij potentiële aankopers te bestrijden”, aldus Vergne.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be