Nick Cassidy zet tijdens de derde en laatste dag van de Formula E testweek de snelste tijd neer. De Jaguar-rijder zette met 1:24.617 de snelste tijd van de 9 uur durende sessie neer. Maximilian Günther (Maserati) volgt met 1:24.658 op de tweede stek. Cassidy’s teamgenoot Evans, die vorige twee sessies bovenaan stond, staat nu derde met 1:24.703.
Foto © Momenol Images / Jens Mommens
De derde testdag van de week startte met een proefrace. Na twee ronden achter de safety car werd het veld losgelaten voor een rollende start. De startvolgorde werd willekeurig bepaald, door de volgorde waarin de rijders hun garage verlieten. Jehan Daruvala (Maserati) en Sergio Sette Camara (ERT) moesten al opgeven nog voor de race echt begonnen was. Bij de start lag Evans op kop, gevolgd door Jake Dennis (Andretti). Dennis nam al snel de leiding over, maar gaf die nadien af aan Porsche-rijders da Costa en Wehrlein.
Daarna volgende de eerste test van de ‘fast charge pit stop‘, die de volgorde grondig doorheen schudde. De rijders reden de pitstraat in en moesten 33 seconden voor hun garage blijven stilstaan, waarna ze opnieuw het circuit opgestuurd werd. In totaal verloren ze bijna één minuut. Echt laden gebeurde niet tijdens deze fictieve race. Er waren slechts zeven snelladers beschikbaar en dus niet genoeg voor de elf teams. Daarna volgden nog een full course yellow en safety car periode. Bij de herstart nam Robin Frijns (Envision) al snel de leiding. Een echte safety car enkele minuten voor het einde beitelde de volgorde in steen. Het was Oliver Rowland (Nissan) die tot stilstand kwam in bocht acht. Frijns won dus deze testrace, gevolgd voor da Costa en Vergne (DS). Wehrlein werd vierde, Vandoorne (DS) vijfde.
Snelste tijd voor Cassidy
Na een korte onderbreking om de wagens op te laden, begonnen de teams opnieuw aan hun testprogramma. Nick Cassidy zette er aan het einde van de sessie de snelste tijd neer. Stoffel Vandoorne noteerde met 1:24.897 een tiende tijd. De toptijd van deze turbulente week blijft echter op naam van Mitch Evans staan. De 1:24.474 die de Nieuw-Zeelander op de eerste dag neerzette, wist niemand meer te verbeteren. Na de brand op dinsdag heeft de FIA een vermogenslimiet van 300 kW opgelegd om eventuele problemen te voorkomen.
Meer details over brand
Ondertussen zijn er ook al wat meer details bekend over de brand die heel wat roet in het eten gooide. De DS met Robert Shwartzman achter het stuur kwam maandagochtend tot stilstand. De veiligheidssystemen van de batterij werden getriggerd, waarna de wagen in een ‘red car’ modus ging. Hierbij komt de wagen tot stilstand en wordt de rijder ontzet. De batterij werd uit de wagen gehaald en in de garage van Williams Advance Engineering (WAE) geplaatst. Daar volgde een manuele inspectie van de accu. Bij het afnemen van top cover volgde een zogenaamde vlamboog. Door deze elektrische ontlading volgde een kleine brand, die de omringende tent in lichterlaaie zette. De exacte oorzaak hiervan is nog onbekend, maar alle batterijen gaan nu terug naar de werkplaats van WAE waar ze aan een grondige inspectie onderworpen worden.