Ninebot / Segway is een gevestigde waarde in de wereld van de E-Steps. Wereldwijd is het een van de best verkopende merken, althans als je alle kopieën en Chinese namaak erbij neemt. Wij konden enkele modellen uit hun gamma testen. De review van de Ninebot MAX G2 E is de derde en voorlopig laatste in deze reeks.
De MAX G2 is, ondanks de naam anders doet vermoeden, de derde generatie in de MAX-serie van Ninebot. De vorige twee generaties waren een verkoopsucces. De nieuwste generatie is de eerste in de reeks die uitgerust is met een volledig geveerde ophanging op de voor en achterwielen. Dit samen met de tubeless 10” banden moet zorgen voor een maximaal comfort onderweg. De kasseien in een middeleeuwse stad als Brugge of de grindwegen in de Parijse parken zijn dus geen probleem meer met deze e-step. Maar dit extra comfort heeft echter ook een keerzijde. Door de vering wordt het deck verhoogt, wat de stabiliteit op hogere snelheid niet ten goede komt.
Een krachtige e-step
De step beschikt over 3 standen en de daarbij horende snelheden. In de sport-stand en op een vlakke ondergrond heb je de maximumsnelheid van 25 km/u snel bereikt. In de standaard-modus is de snelheid beperkt tot 20 km/u. Om de batterij wat te sparen, is er ook een eco-modus aanwezig waarmee je nog maximaal 15 km/u haalt. Net zoals de F2 Pro E, beschikt deze e-step over de eigen ontwikkelde tractiecontrole.
Door de 900 W piek die de motor kan leveren, zijn hellingen tot 22% geen enkel probleem. Iets wat we in Vlaanderen amper kunnen testen, maar de perronhellingen in het station kunnen we moeiteloos bedwingen. Al zouden we niet aanraden om de step elke dag mee te nemen op het openbaar vervoer. Door het hoge gewicht van 24,3 kg gaat dit al snel tegenvallen.
De trommelrem vooraan en de elektronische rem achteraan zorgen ervoor dat je veilig snel terug stilstaat. Al hoef je de rem niet vaak aan te raken. Als de gashendel gelost wordt, remt de step af op de motor. Deze energie gaat dan weer terug in de batterij, net zoals bij een hybride of elektrische wagen. Hoe sterk de step dit doet kan ingesteld worden in de app. Er is geen noodzaak aan schijfremmen, want de trommelrem is best krachtig voor zijn soort.
Grote accu zorgt voor een goede range
De MAX G2 beschikt over een batterij van 551 Wh (15.300 mAh), wat best veel is voor een e-step die je gewoon bij de Mediamarkt kan kopen. Die grotere batterij zorgt er natuurlijk wel voor dat deze step een stuk zwaarder is. Volgens Ninebot zou je tot 70 km moeten halen op één batterijlading, maar dat is in wel heel optimistische omstandigheden (rijder van 75 kg, bij een temperatuur van 25 °C en een gem. snelheid van 16 km/u). Tijdens onze test leek het bereik eerder rond de 60 km te liggen, wat zeker niet slechts is voor een e-step die je voornamelijk voor kortere tochten gebruikt. Om de batterij op te laden heb je genoeg aan enkel een kabel, dankzij de ingebouwde lader van 3A. Hiermee is de MAX G2 volledig volgeladen in 6 à 7 uur tijd.
Heel wat snufjes
We vinden heel wat nieuwigheden terug op de nieuwe Ninebot MAX G2 E. Zo is deze e-step compatibel met “Apple Find My”, waarmee Apple-gebruikers hun (gestolen) step kunnen terugvinden op de kaart. Net zoals andere kickscooters van het merk beschikt deze over goed zichtbare richtingaanwijzers. Het is iets waar we echt wel aan kunnen wennen en eigenlijk zelf missen indien dit niet aanwezig zou zijn. Tenslotte beschikt deze step over een goed hoorbare claxon. Deze is zeker luid genoeg, waardoor eventuele voorliggers bijna de lucht inspringen. Net zoals de twee eerder geteste steps is de MAX G2 te bedienen met een app. Hierin kun je de nodige soft- en firmware-updates installeren, de step vergrendelen of, zoals we hierboven al vermelden, de mate van het regeneratief remmen instellen. Daarnaast zijn ook je ritstatistieken in de app zichtbaar.
De Ninebot MAX G2 E powered by Segway is verkrijgbaar voor € 799 bij de Mediamarkt of via de webshop van Segway.
Ninebot MAX G2 E
Totaal
De Ninebot MAX G2 E is een krachtige e-step, maar door zijn hoge zwaartepunt is hij niet de meest stabiele bij hogere snelheden.