EXLANTIX komt naar België

DoorMatthias Hautekiet

9 november 2023
Exlantix is een Chinees EV-merk dat binnenkort in Europa wordt verkocht.

Vorige maand kondigde de Chinese autobouwer Cherry al aan dat het met drie dochtermerken naar Europa trekt. Vandaag volgt de officiële voorstelling van het luxemerk van de groep: EXLANTIX. De lancering staat gepland in Q4 van 2024. Exlantix brengt twee EV’s met zich mee, een sedan en een SUV.

In China staat Exlantix garant voor exclusieve wagens en wil die nu ook in Europa gaan verkopen. Het merkt maakt onder meer zijn start in België, Duitsland, Luxemburg, Nederland. Ook landen buiten Europa als Kazachstan, Mexico en het Midden-Oosten zijn uitgekozen om de wereld kennis te laten maken met hun luxe-EV’s.

Twee modellen

Voor de lancering in België en Luxemberg brengt Exlantix twee modellen mee: een sedan (ES) en een SUV (ET). Beide wagens beschikken standaard over luchtvering, een aluminium chassis, een vijfdelige en een multilink ophanging op de achteras. Deze moeten garant staan voor een comfortabele rit. Als we de wagens goed bekijken, zien we toch wel wat gelijkenissen met NIO. Het ES-model haalt een goede cw-waarde van 0,21 dankzij zijn dynamische contouren en kan zo 530 km (WLTP) op één lading afleggen. Het ET-model, dat eerder een grote SUV is, legt ongeveer 475 km (WLTP) af bij een volle accu.

 In het bijzonder heeft de ES-sedan een revolutionair designconcept dat heet ‘designed by the wind’. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de natuurlijke kracht van de wind, wat resulteert in dynamische contouren en elegante lijnen. De combinatie van de vorm en vloeiende lijn creëert een kenmerkende esthetiek en is uniek in de wereld van elektrische sedans. Bovendien draagt deze ontwerpinnovatie bij aan de uitzonderlijke aerodynamica van de ES. Meer dan 2065 simulatieberekeningen en strenge windtunneltests kwamen eraan te pas om de windweerstand zo ver mogelijk naar beneden te brengen. Dat resulteert in een windweerstandscoëfficiënt van slechts 0,21. Dat is niet alleen goed voor de efficiëntie van de auto, maar vermindert tevens het geluid in de auto, wat zorgt voor een stille rijervaring.

Derek Du – Hoofd Benelux bij Cherry International

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be