Onderweg met de BMW X1 xDrive30e

DoorRedactie

12 november 2023

Het concept voor de BMW X1 werd in 2008 voorgesteld tijdens de Paris Motor Show. De productiewagen volgde een jaar later. Bij de lancering van de tweede generatie in 2016, koos BMW ervoor om de aandrijving te verplaatsen naar de vooras. Duurdere versies beschikten over de bekende xDrive (vierwielaandrijving). Eind 2022 werd de derde generatie voorgesteld. Voor het eerst kregen potentiële klanten de keuzen om voor een elektrische variant, de iX1, of een plug-in hybride te kiezen. Die laatste onderworpen wij aan ons kritische oog. Maak kennis met de BMW X1 xDrive30e.

Buitenaf lijkt onze testwagen op een brute krachtpatser. Dat komt door het M-pakket en bijbehorende Portimao blauw. Laat het M-pakket achterwege en de wagen ziet er meteen heel wat braver uit. Wanneer we de binnenkant aanschouwen, kunnen we alleen maar vaststellen dat deze kleinste SUV in het BMW-gamma best ruim aanvoelt. BMW staat wederom garant voor kwaliteitsvolle materialen en een goede afwerking. Wel is het wat zoeken naar opbergruimte. De grote middenconsole waar je heel wat in kwijt kon, is vervangen door een beperkte “lade” waar je nog net je sleutels in kwijt kan. Onder de zwevende middenconsole heb je nu een grote legbak waardoor de wagen snel rommelig oogt.

Responsief display met eindeloze menu’s

Zoals bij alle wagens anno 2023 wordt de wagen aangestuurd door een centraal display. BMW heeft moeite gedaan om deze best responsief te maken. Alleen verdwaal je letterlijk in de eindeloze apps / menu’s die de wagen rijk is. Hier moet de Duitse autobouwer echt dringend naar gaan kijken. Dit oogt niet alleen oubollig, maar is ook zeer frustrerend als je bepaalde instellingen zoekt. De optie om de batterij te sparen tijdens het rijden, zit zo mijlenver weggestopt, terwijl dit eigenlijk een basisfunctie zou moeten zijn bij een plug-in hybride.

Over die batterij besparen gesproken, is de BMW X1 xDrive30e niet bepaald de beste hybride uit de klas. In het stadsverkeer werken de elektro- en verbrandingsmotor mooi samen om een zuinige en vooral soepele rit te garanderen. Maar wanneer je voor een langere rit onderweg bent, zie je het batterijniveau zienderogen dalen. Hier zou het toch efficiënter zijn moest de batterij wat gespaard worden voor de laatste tragere kilometers. Dit zien we echter bij vele plug-in hybrides terugkomen.

Krachtige hybride

Deze hybride X1 combineert een 1.5 driecilinder van 150 pk op de vooras, met een elektromotor van 177 pk (130 kW) op de achteras. Hiermee komt het gecombineerde vermogen uit op 326 pk. Alleen duurt het wel even vooraleer deze BMW doorheeft dat hij moet accelereren. Bij het vertrekken op een kruispunt gebeurde het al eens dat de wagen even tijd nodig had om te regeren op het indrukken van de gaspedaal. In de volledig elektrische modus kan je tot 80 km afleggen (WLTP) met een volle batterij van 16,3 kWh, waarvan 14,2 kWh bruikbaar. In de praktijk kunnen we zo’n 75 kilometer elektrisch afleggen. Aan het maximaal laadvermogen van 7.4 kW is de batterij in 2,5 uur volgeladen

Kortom, de BMW X1 xDrive30e is een krachtige hybride met heel wat potentieel. De vraag is alleen of je dan niet beter voor de volledig elektrische iX1 kiest. De EV-variant van de X1 heeft een even snelle acceleratie, maar beschikt over een efficiënter aandrijflijn.

Vermogen
326 pk
Koppel
477 Nm
Topsnelheid
205 km/u
Basisprijs
€ 53.200
Prijs getest model
€ 64.850
Uitstoot (WLTP)
19 g/km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be