Voor het eerst zijn er meer nieuwe elektrische dan dieselwagens ingeschreven in de Europese Unie. Dit blijkt uit cijfers die de sectorkoepel ACEA vrij gaf. België is met een stijving van 148% de sterktste leerling van de klas.
De automarkt doet het ontzettend goed dit jaar, vergeleken met een jaar 2022. Vooral in Frankrijk (+21,9%), Italië (+20%) en Spanje (+18,1%) blijft het aantal inschrijvingen aanzienlijk stijgen. Die stijging heeft zo ook zijn invloed op de elektrificatie van het wagenpark. In de periode van januari tot en met oktober 2023 werden 1,23 miljoen elektrische voertuigen ingeschreven binnen de EU. Met een marktaandeel van 14,2% bereiken ze een nieuw record. België is de sterkste stijger binnen de EU met een stijging van maar liefst 143% vergeleken met 2022, gevolgd door Denemarken (+100%).
Daarnaast doen EV’s het een stuk beter dan dieselwagens. Tussen januari en oktober 2022 was 15,9% van de nieuwe wagens aangedreven door diesel. Dat aantal is nu teruggezakt naar 12%. Voor het eerst zijn er dus meer elektrische wagens dan dieselwagens verkocht in de EU.