Onderweg met de Nissan Ariya

DoorRedactie

3 december 2023

Nissan lanceerde in 2010 de allereerste EV op de Europese markt: de Nissan Leaf. Eerder waren er wel pogingen van andere merken, maar geen enkele daarvan was echt succesvol. De wagen was met 40.000 verkochte wagens per jaar in zijn beginjaren zeker een succes te noemen. Zeker gezien laadinfrastructuur nog zo goed als onbestaand was. In de daarop volgende jaren bleef het stil bij Nissan omtrent de elektrificatie. Tot in 2020 waarin Nissan de Ariya voorstelde. Deze nieuwe elektrische SUV werd eind 2022 op de markt gelanceerd. Wij testten de Nissan Ariya in de Evolve-uitvoering met 242 pk motor en 87 kWh batterij.

De Nissan Ariya is een grote elektrische SUV. Met een lengte van 4,6m heb je meer dan voldoende om je hele gezin in alle comfort te vervoeren, terwijl je nog over een ruime koffer van 468 liter beschikt. In de Evolve-versie beschikt de wagen standaard over een panoramisch glazen dak. De Ariya is zeker stil binnenin en de zetels zijn best comfortabel, maar de zitting is gewoonweg te kort. Een groot deel van je onderbeen wordt niet ondersteund, waardoor het wat zoeken is naar een comfortabele zithouding. De toevoeging van een in lengte verstelbare beensteun zou hier geen overbodige luxe zijn. Ook het stuur zou gerust wat dikker mogen voor een meer premium gevoel. Wel moeten we Nissan nageven dat de wagen goed afgewerkt is, met hoogwaardige materialen.

Technologische haperingen

De Nissan Ariya is best hard afgeveerd, en heeft soms wel moeite om sommige oneffenheden goed weg te balanceren. In combinatie met een lane-assist die moeilijk een baanpositie kan behouden, ga je dus al snel zwalpen. Daarnaast is de Nissan uitgerust met nog heel wat andere veiligheidsystemen. De belangrijkste zoals de adaptieve cruisecontrol en de noodremassistent staan echter verre van op punt. Tijdens onze test voerde de wagen een noodstop uit, toen een voorligger 50 meter verderop een afslag nam. De adaptieve cruisecontrol heeft dan weer moeite met invoegend verkeer op de autosnelweg, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden waarbij je zelf moet ingrijpen. De wagen rijdt redelijk neutraal, zonder echt veel gevoel of directe feedback. Met een elektromotor van 242 pk en 300 Nm koppel op de vooras duurt de sprint van 0 naar 100 km/u zo’n 7,6 seconden. Echt snel voelt de wagen dus nooit aan, terwijl dit net een van de sterke punten van een EV zouden moeten zijn.

Elektrische prestaties

De ingenieurs bij Nissan hebben hun best gedaan om het centrale display mooi in het dashboard te integreren. Al wordt veel van die moeite afgedaan door het gedateerde design, met name van kleuren en menu’s. Het systeem mocht ook een stuk responsiever zijn. Het is meermaals voorgevallen dat we twee keer drukten op een “knop” en plots dieper in het systeem zaten dan dat de bedoeling was. Geduld hebben, is dus de boodschap. Indien gewenst kan er gebruik gemaakt worden van de draadloze Apple CarPlay. Androidgebruikers moeten dan weer op zoek gaan naar een USB-kabel om Android Auto te gebruiken. Anno 2023 zou je toch verwachten dat draadloos bij alle merken de standaard is. Bij ons testmodel was er een vreemde waas aanwezig op het infotainment scherm. We dachten aan een screenprotector, maar na verder onderzoek bleek deze niet aanwezig te zijn. Fysieke knoppen zijn verdwenen, maar Nissan vangt enkele basisfuncties als klimaatbediening en radio op met touch-knoppen verwerkt in de sierlijst.

Laaduitdagingen en bereik

De Ariya is verkrijgbaar in twee verschillende batterij uitvoeringen en deelt het CMF EV-platform met de Renault Megane E-Tech. Een kleinere 63 kWh accu of de grotere 87 kWh zoals in onze testwagen. Thuisladen is mogelijk aan 7,4 kWh en is optioneel uitbreidbaar naar 22 kW. Kies je voor de grotere batterij, maar zonder krachtigere on board charger, duurt het zo’n 14 uur voor je wagen van 0% naar 100% is geladen. Op papier zou de wagen moeten kunnen snelladen aan een vermogen van 130 kW (DC). In de praktijk piekte de Nissan Ariya al bij 114 kW (7% in de batterij). Toch slaagden we er nog in om in 35 minuten van 10% naar 80% te laden. Het verbruik daarentegen viel goed mee. Wij haalden een gemiddeld verbruik van 21,4 kWh per 100 km. Dat is een stuk boven de 18,5 kWh die de WLTP-test bepaalde, maar is zeker niet slecht voor een EV van dit formaat. 450 km op één lading en met afwisselende condities is dus zeker haalbaar. De test werd uitgevoerd bij een gemiddelde temperatuur van 10 graden.

De Nissan Ariya is verkrijgbaar vanaf € 48.400, voor de Engange uitvoering met 63 kWh batterij. Voor onze testwagen in de Evolve versie met enkele elektromotor en 87 kWh accu betaal je € 63.100.

Vermogen
242 pk
Koppel
300 Nm
Batterij
87 kWh
Basisprijs
€ 48.400
Prijs getest model
€ 63.100
Bereik (WLTP)
536 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be