De Nederlandse scheepsbouwer Damen Shipyards komt met een nieuw elektrisch schip. Dat is op zich geen groot nieuws, maar het schip kan nu ook opgeladen worden voor een windmolen. Hierdoor wordt ook het onderhoud van de offshore windmolenparken een stuk groener.
Het nieuwe schip zal voornamelijk gebruikt worden voor het onderhoud en herstel van offshore windmolenparken die onder andere onze Noordzee rijk zijn. Tot heden gebeurt dit nog met schepen die draaien op milieuonvriendelijke scheepsdiesel. De huidige generatie elektrische schepen kunnen enkel aan wal laden, waardoor ook het vaarbereik gering is. Daar komt nu dus verandering in. Het nieuwe Service Operations Vessel (SOV) van Damen Shipyards zal kunnen laden via een verbinding met een windmolen op zee. Op die manier kan het schip opladen, terwijl het het nodige onderhoud uitvoert. Doordat er nu ook ter plaats opgeladen kan worden, is het schip langer inzetbaar. Daarnaast wordt de uitstoot van schadelijke stoffen geneutraliseerd.
Damen werkte voor de ontwikkeling van het oplaadsysteem samen met het Britse MJR Power & Automation. In hun drie jaar durende onderzoek ontwikkelden beiden een laadsysteem verbonden met de loopbrug van het schip. De bemanning hoeft de stekker niet met de hand in te steken, maar dient hiervoor gewoon op het bedieningspaneel in de stuurhut te drukken. Hierdoor wordt laden niet alleen simpeler, maar ook veiliger
Technologische vooruitgang
Dankzij de krachtige lader van MJR (4.000 kW) is de batterij van vijftien megawattuur (MWh) in slechts enkele uren opladen. Dat is indrukwekkend voor een batterij die 150 NIO ET7’s van stroom kan voorzien. In de toekomst plant het bedrijf nog een lader te bouwen van 8 MW, waarmee het schepen tot 90 meter lang kan opladen. Damen moet nog op zoek naar klanten, maar dat mag geen probleem zijn. Door de sterk gereduceerde kostprijs van groene energie verdient het schip zichzelf al terug binnen vijf tot vijftien jaar.