Lexus staat als dochteronderneming van Toyota al lang bekend voor zijn uitstekende hybridewagens. De Lexus RZ 450e is de eerste 100% elektrische wagen van het luxemerk. Met een comfortabel, stil interieur en veelbelovende specificaties, althans op papier, keken we erg uit naar deze test. In deze review duiken we dieper in de kenmerken en prestaties van deze EV.
De RZ 450e beschikt over een klassiek, maar comfortabel interieur, zoals we van het merk gewoon zijn. Binnenin is de wagen muisstil door de goede isolatie en noise canceling speakers. Doordat het geluid van een motor nu ontbreekt, valt die stilte des te meer op. Het gehele interieur is mooi afgewerkt met degelijke materialen zoals alcantara en zacht leer, die een premium gevoel aanmeten. Lexus koos ervoor om geen handschoenkastje te integreren. In de plaats krijg je warmtestralers. Deze stralen rechtstreeks op de benen van de bestuurder en passagier en geven het gevoel van een warm dekentje. Daarnaast komt dit ook de autonomie ten goede, gezien deze manier van verwarmen efficiënter is dan een klassieke blazer, die overigens niet ontbreekt.
Software niet geoptimaliseerd voor EV’s
Zoals het een moderne wagen betaamt, beschikt de Lexus RZ 450e over een centraal display om diverse functies te bedienen. Het systeem is identiek aan onze eerdere hybride testwagen, met enkele uitzonderingen voor de EV-systemen. De fysieke draaiknoppen voor de temperatuurregeling doen nog steeds wat ze moeten doen en het is fijn dat het merk niet kiest voor touch knoppen. De integratie van EV-specifieke functies zijn echter wel ondermaats. Zo is slechts een fractie van alle laadpunten zichtbaar in de navigatie. Het vinden van en navigeren naar een laadpunt verloopt veel te moeizaam door de onoverzichtelijke lijst. Eenmaal ingeplugd is er geen enkele mogelijkheid om de laadsnelheid af te lezen in de wagen. Je moet het dus doen met het oplopende bereik in kilometers op het dashboard. Tenslotte is het frustrerend dat de wagen onze voorkeuren voor de rijhulpsystemen niet opslaat. Zo dien je bij elke nieuwe rit de energie recuperatie opnieuw in te stellen. Een volledige one-pedal drive mode is er niet.
Ondanks de minpunten is de Lexus RZ 450e een heerlijke comfortabele wagen. Het lage zwaartepunt zorgt ervoor dat de wagen fijn en precies de bocht instuurt. Het goede onderstel absorbeert de hobbels van het Belgische wegennet zonder enige moeite. Met zijn sprint van 0 tot 100 km/u in 5,6 seconden is de Lexus niet traag te noemen. Echt sportief wordt het echter nooit, maar dat is ook niet de bedoeling van deze luxe SUV.
Energieverbruik en actieradius:
Met een bruto batterijcapaciteit van 71,4 kWh (64 kWh netto) belooft de RZ 450e een actieradius van 440 km (WLTP). Tijdens onze test bleek die waarde al snel onhaalbaar te zijn. Met onze testkilometers voornamelijk op de autosnelweg tekenden we een verbruik van 29,4 kWh/100 km op. Dit is gedeeltelijk toe te wijzen aan de koudere buitentemperaturen (10 graden), maar niet geheel. De RZ 450e beschikt over twee elektromotoren, 150 kW vooraan en 80 kW op de achteras, wat resulteert in een gecombineerd vermogen van 230 kW (313 pk). Doordat de wagen permanent gebruik maakt van de twee motoren, ook wanneer dat niet nodig is, stijgt het verbruik al snel. Een belangrijk aandachtspunt is de impact van de 20″ velgen op de actieradius. Het gebruik van grotere velgen vermindert de actieradius met meer dan 50 km. De laadcapaciteit van 11 kW (AC) en 147 kW (DC) biedt mogelijkheden, maar het ontbreken van informatie over laadsnelheid op het dashboard is een tekortkoming. Zo stonden wij aan defecte snellader die slechts 30 kW gaf zonder het door te hebben, puur tijdverlies dus. Bij onze test piekte de wagen volgens de laadpaal al op 110 kW.
Conclusie:
De Lexus RZ 450e is een comfortabele en snelle elektrische wagen met indrukwekkende ruimte en een comfortabel interieur. Op de redactie zijn we altijd enthousiast over het merk, maar het overmatige energieverbruik en het gebrek aan cruciale informatie op het dashboard maken het moeilijk om de wagen aan te raden binnen dit segment. Als we kijken naar efficiëntie en gebruiksvriendelijk zijn er gewoon betere en andere concurrenten op de markt. Hopelijk komt Lexus in de toekomst met een grote software-update om de eerder aangekaarte problemen op te lossen. In het voorjaar komt Lexus RZ 300e naar Europa. Deze wagen is identiek aan de RZ 450e, maar beschikt over slechts één elektromotor van 150 kW (204 pk).
|
|