Goedkoop snelladen bij EnergyVision

DoorMatthias Hautekiet

13 december 2023

In een snel evoluerende wereld van elektrische mobiliteit komt EnergyVision, een Belgische pionier in laadinfrastructuur, met een veelbelovend doel. Hun nieuwe tarieven beloven niet alleen transparantie, maar ook duurzaamheid. In dit artikel verkennen we hoe EnergyVision de normen voor elektrisch laden wil herdefiniëren en welke impact dit kan hebben op de groeiende EV-markt in België

We zijn het er allemaal over eens, je EV opladen is duur en té variabel. Voor AC-laden betaal je al snel tussen de 30 à 60 eurocent per kWh. Voor snelladen lopen de prijzen vaak op tot 90 eurocent per kWh. Vooral de brede waaier aan tarieven en supplementen is een grote frustratie voor menig rijder. Daar wil het EnergyVision iets aan doen. De Belgische aanbieder van laadpalen komt met één tarief voor zowel AC als DC laden. Consumenten zullen slechts 36 eurocent per kWh per uur gaan betalen, althans als ze gebruik maken van de eigen laadpassen van de aanbieder. Voor de pas betaal je een activatiekost van € 15. Maandelijkse kosten zijn er niet. Wel betaal je een service fee van 6% bovenop de laadkost voor laden bij een laadpunt buiten hun netwerk.

Willen we elektrisch rijden interessant én haalbaar maken voor iedereen, dan moet ook het snel opladen goedkoper worden. In België hoeft er alvast geen prijsverschil te zijn tussen trage en snelle laadpalen. Met onze nieuwe laadinfrastructuur garanderen we consumenten altijd de laagste prijs. Omdat de energie uit onze eigen hernieuwbare energie-installaties komt kunnen we de prijs zo laag houden. In de meeste gevallen zal een laadbeurt bij EnergyVision daardoor tot de helft van de huidige prijzen op de markt bedragen.

Maarten Michielssens, CEO van EnergyVision

De prijzen die EnergyVision voor hun laadnetwerk hanteren zijn de laagste op de markt. Voor AC-laden behoren ze tot de top 2 procent van de goedkoopste aanbieders. Voor het snelladen zijn ze zelfs de goedkoopste. Kan je toch ergens in de buurt goedkoper laden, dan wordt het verschil terugbetaald. De prijzen kunnen zo laag gehouden worden, omdat er met 100% groene stroom wordt gewerkt. Deze daalt immers jaar na jaar waardoor u als consument mee profiteert. Op dit ogenblik zijn slechts een handvol snelladers operationeel, waarvan de meeste in Brussel. Maar het bedrijf heeft een samenwerking met doe-het-zelf-keten Hubo gesloten om hun parkings van snelladers te voorzien. Daarnaast wil het bedrijf ook op andere locaties snelladers gaan plaatsen. Het trekt hiervoor in 2024 15 miljoen euro voor uit.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be