Cupra klinkt als een nieuwe naam, maar gaat al geruime tijd mee. Al geruime tijd staat het begrip voor de sportieve uitvoering van Seat. Vergelijk het met M bij BMW. In 2018 groeide de term uit naar een op zichzelf bestaand merk. Cupra is een samentrekking van Cup en Racing en strijdt mee in diverse raceklassen, waaronder Extreme E en Formula E. Wij konden hun eerste elektrische wagen, de Cupra Born, testen. De wagen is vernoemd naar de El-Born wijk in Barcelona.
Design en Identiteit
Bij de eerste aanblik van de Cupra Born wordt direct duidelijk waar het merk voor staat: jong, hip en dynamisch. Hoewel de wagen op hetzelfde MEB-platform van de VW ID.3 staat, kreeg deze een volledig andere identiteit. Vooral de scherpe neus springt hier meteen in het oog. Samen met de grote luchthapper onder de bumper straalt deze elektrische wagen Spaans temperament uit. De stijl wordt volledig naar de achterkant toe aangehouden, waardoor je staat te kijken naar een echte hot hatch. Het interieur sluit naadloos aan op dit concept, met een aantrekkelijk en sportief design dat zeker de jongere generatie zal aanspreken.
Technologie en Rijervaring
Helaas deelt de Cupra Born hetzelfde infotainmentsysteem als andere elektrische modellen binnen de VW Groep, en laat dat systeem nu net niet zo soepel werken als we zouden willen. Het systeem is traag en gedateerd en staat zo in schril contrast met de sportiviteit en vernieuwing die Cupra belichaamt. Bovendien zijn fysieke knoppen zo goed als afwezig in de wagen. Deze zijn vervangen door slecht werkende, niet verlichte aanraakgevoelige knoppen. De radio harder of stiller zetten bij nacht wordt zo zeer moeilijk gemaakt. Ook op het stuur vinden we deze touch-knoppen terug die niet al te accuraat werken.
Het rijgedrag van de Cupra Born maakt echter veel goed. Het speelse chassis van de wagen is duidelijk afgesteld op sportief rijden en geeft een gevoel van potentieel voor veel meer vermogen. Ondanks de sportieve afstelling komt de wagen nooit echt over als zeer snel, zelfs met het speelse chassis. Een sprint van 0-100 km/u doet de Spanjaard in 7 seconden met behulp van 231 pk op de achterwielen. Een uitvoering met 2 elektromotoren zou hier zeker welkom zijn Cupra, hint!
Rijhulpsystemen
Het adaptieve cruisecontrolsysteem van de Born werkt over het algemeen goed, waarbij de wagen de snelheid aanpast aan het verkeer voor een meer ontspannen rijervaring. Het systeem is echter soms te voorzichtig in zijn reactie op veranderingen in het verkeer, waardoor het abrupter kan remmen dan nodig is. De rijstrookassistentie is een gemengde ervaring. Het systeem houdt de auto netjes binnen de rijstrook, maar vertoont af en toe onregelmatigheden bij het detecteren van de wegmarkeringen, vooral op slecht gemarkeerde wegen. De wagen kan dan soms wat gaan wiegen. Het head-up display projecteert belangrijke rijinformatie rechtstreeks op de voorruit, wat de afleiding van de bestuurder minimaliseert. Het systeem is groot en helder, wat het makkelijk af te lezen maakt.
Prestaties en Bereik
De Cupra Born biedt drie verschillende uitvoeringen aan. De standaard Business Edition levert een vermogen van 150 kW (204 pk) met een accucapaciteit van 62 kWh (58 bruikbaar). Met de eBoost motorisatie krijg je zelfs 170 kW (231 pk) onder de motorkap. Deze uitvoering biedt de keuze voor een grotere batterij van 82 kWh (77 bruikbaar), zoals bij onze geteste wagen. Wij haalden een gemiddeld verbruik van ± 25 kWh/100 km, bij een temperatuur van ongeveer 5 graden. Hierdoor konden we tijdens de test iets meer dan 300 kilometer op één lading afleggen. Dit ligt beduidend lager dan de WLTP-norm van 549 kilometer. Echter zullen onze koude testomstandigheden het batterijverbruik negatief beïnvloed hebben.
Gelukkig presteert de wagen goed tijdens het laden. Thuisladen (AC) kan met een maximum van 11 kW. Een optie voor 22 kW is er niet. Bij snelladen wordt een capaciteit tot 175 kW beloofd, hoewel onze ervaring aan de laadpaal bij koudere temperaturen piekte op 153 kW. De testwagen was uitgerust met een warmtepomp.
Conclusie
De Cupra Born, als afstammeling van het sportieve Seat-erfgoed, presenteert een gedurfd elektrisch ontwerp doordrenkt met Spaanse flair. Terwijl het jonge en dynamische exterieur de aandacht trekt, onthult de rijervaring enkele kleine minpuntjes, vooral het gedateerde en soms haperende infotainmentsysteem. Desondanks belooft het speelse rijgedrag en ruimte voor verbetering een interessante toevoeging aan het gamma van elektrische voertuigen. Wat meer vermogen had onze rijervaring nog fijner gemaakt, maar dit mocht de pret niet drukken.
|
|