Onderweg met de Opel Astra Electric

DoorRedactie

31 december 2023
Opel Astra Electric

De Opel Astra Electric is de nieuwste toevoeging aan het elektrische gamma van Opel en werd in 2023 geïntroduceerd. Met een sterke nadruk op comfort, betaalbaarheid en praktisch gebruik, profileert deze EV zich als een aantrekkelijke keuze voor wie een beperkter budget heeft. Binnen zijn klasse is de Astra Electric een van de betaalbaarste EV’s op de markt. Met een instapprijs van € 39.999 komt deze auto bovendien nog net in aanmerking voor de aankooppremie van de Vlaamse Overheid. De Astra Electric deelt zijn techniek met de Peugeot e-308 en de Jeep Avenger, die dezelfde elektromotor van 156 pk en 270 Nm en dezelfde batterij van 54 kWh hebben.

Design en comfort

De Opel Astra Electric schittert met een doordacht ontwerp dat zowel eigentijds als functioneel is. Zo zorgt het Opel Vizor voor een sportieve look aan de buitenkant. Het interieur biedt dan weer een ruime en comfortabele omgeving, waarbij kwalitatieve materialen slim worden ingezet. Het gebruik van goedkoop aanvoelend plastic beperkt zich tot de minder zichtbare en gebruikte delen, zoals de onderkant van de deurpanelen of de middenconsole. Dit draagt bij aan een aantrekkelijke uitstraling zonder in te boeten op duurzaamheid en comfort. Wat echt opvalt aan Astra is zijn vermogen om comfort en technologie te bieden tegen een aantrekkelijke prijs, waardoor het een verleidelijke keuze is voor degenen die een full-option elektrische auto overwegen, zonder diep in de buidel te moeten tasten. 

Technologie

Het infotainmentsysteem van de Opel Astra Electric is voorzien van fysieke toetsen onder het centraal geplaatste 10” touchscreen, waardoor bestuurders zowel het gemak van moderne technologie als de geruststelling van fysieke knoppen ervaren. Iets wat we bij vele andere merken vaak missen. Dit biedt een intuïtieve en veelzijdige manier om het systeem te bedienen, waardoor functionaliteit en gebruiksgemak hand in hand gaan. Zo zijn er niet te veel menu’s waarin je kan verdwalen. Het systeem werkt vlot zoals het zou moeten. Voorzieningen voor Android Auto en Apple Carplay zijn aanwezig en werken draadloos.

De ingenieurs bij Opel ontwierpen de wagen dus duidelijk met de eindgebruiker in het achterhoofd. Zo zijn de Matrix koplampen toonaangevend op de markt en ongezien binnen dit segment. Het systeem bevat 168 continu aanpassende LED-elementen (84 per koplamp) die ervoor zorgen dat de lichtopbrengst precies zo wordt aangepast aan de rijomstandigheden, zonder dat andere weggebruikers worden verblind. Onze testwagen was rijkelijk uitgerust met onder andere: verwarmde Alcantara sportstoelen, verwarmd stuur, verwarmde voorruit, dual zone airco, elektrische panoramisch schuifdak, sfeerverlichting (8 kleuren) en alle gekende rijhulpsystemen zoals actieve cruisecontrol, lane assist en dodehoekherkenning.

Prestaties en oplaadmogelijkheden

De Opel Astra Electric is een comfortabele en stille reiswagen, vooral op de snelweg. De ophanging is vrij stug, maar filtert de oneffenheden goed weg. De besturing is licht en direct, al mist hier wat gevoel. De Astra Electric heeft drie rijmodi: Eco, Normaal en Sport. In Eco is het vermogen beperkt tot 110 pk, in Normaal tot 136 pk en in Sport tot 156 pk. Bij een kickdown beschik je altijd over het volledige vermogen. Het grootste nadeel van de Opel Astra Electric zijn de prestaties. Met een sprint van 0 naar 100 km/u in 9,2 seconden en een topsnelheid van 170 km/u voelt de Astra Electric wat traag aan, zeker in vergelijking met concurrenten als de Volkswagen ID.3 en de MG4. De Astra Electric mist wat pit en dynamiek, waardoor hij eerder geschikt is voor rustige en zuinige rijders dan voor de sportieve rijders onder ons. Een volledige one-pedel drive zit er niet in, wel een extra regeneratie stand.

De actieradius ligt volgens de WLTP-norm op 418 kilometer, al haalden wij in koudere omstandigheden (gemiddeld 10 °C) net geen 300 kilometer op één lading, met een gemiddeld verbruik van 18 kWh/100 km. Snelladen kan aan maximaal 100 kW, waarmee de batterij van 54 kWh (50,8 kWh bruikbaar) in een halfuur van 10 tot 80 procent kan worden opgeladen. Thuis opladen is mogelijk aan maximaal 11 kW. Deze elektrische Opel beschikt standaard over een warmtepomp.

Conclusie

De Opel Astra Electric is een geslaagde transformatie van een klassieke hatchback naar een elektrische auto. Hij biedt veel ruimte, comfort en uitrusting, en een bescheiden en zuinige aandrijflijn. De Astra Electric is een goede keuze voor wie een elektrische auto zoekt die niet te veel opvalt, maar wel degelijk en betrouwbaar is. Wie op zoek is naar meer ruimte en een grotere actieradius wil, kan beter kijken naar de elektrische Astra Sports Tourer, die begin 2024 verwacht wordt.

Vermogen
156 pk
Koppel
270 Nm
Batterij
54 kWh
Basisprijs
€ 39.999
Prijs getest model
€ 51.340
Bereik (WLTP)
418 km

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!