2023 was een nieuw recordjaar voor de speed pedelec

DoorMatthias Hautekiet

6 januari 2024
Stromer ST3

2023 was een nieuw recordjaar voor de speed pedelec. Dat blijkt uit cijfers van mobiliteitsfederatie TRAXIO. Hoewel het aantal nieuwe speed pedelecs achteruitging vorig jaar, is 2023 het tweede beste verkoopjaar ooit. Op de tweedehandsmarkt was het dan weer een absoluut recordjaar.

Het aantal nieuw ingeschreven speed pedelecs daalde in 2023 met 10,9% ten opzichte van het jaar daarvoor. Desondanks werden er toch nog 15.672 snelle fietsen ingeschreven, waarmee het meteen het tweede beste jaar ooit is. Volgens TRAXIO is dit te wijden aan verschillende oorzaken. We zien steeds meer fietsen in ons straatbeeld en dat creëert een positief sneeuwbaleffect. De alsmaar stijgende filerecords, betere fietsinfrastructuur en technologische vooruitgang dragen ongetwijfeld hieraan toe. Een groter rijbereik, krachtigere batterijen en verhoogde veiligheid (denk maar aan ABS) zijn voor veel mensen een extra verkoopargument. Daarnaast is ook de fietsvergoeding sterk opgetrokken. Zo heeft zo goed als elke werknemer sinds 1 januari 2024 recht op een fietsvergoeding van 0,35 euro per kilometer.

Sterke groei van de leasing- (+16,7%) en tweedehandsmarkt (+19,7%)

Waar de particuliere markt sterk is gedaald (-33,3%), is de leasingmarkt dan weer sterk gestegen (+16,7%). Die laatste heeft dankzij een explosieve groei een marktaandeel bereikt van 49,9%. TRAXIO becijferde dat die trendlijnen ook zullen aanhouden in 2024. Zo zouden de dalende particuliere- en bedrijfsaankopen ruimschoots opgevangen moeten kunnen worden door fietsleasings. De markt heeft zijn saturatiepunt nog zeker niet bereikt. Bedrijven kiezen steeds meer voor een leasing voor hun medewerkers en particulieren kunnen hun speed pedelec eenvoudig leasen via hun cafetariaplan. Het lijkt er dus op dat de populaire bedrijfswagen traag maar zeker vervangen wordt door de speed pedelec.

De echte records worden dan weer gebroken op de tweedehandsmarkt. Doordat veel speed pedelecs na twee of drie jaar vrijkomen op de leasing is er een groot aanbod voor particulieren aan democratische prijzen. Op een jaar tijd groeide de markt van 5.685 fietsen in 2022 naar 6.805 fietsen in 2023, een stijging van 19,7%. Op twee jaar tijd zien we zelfs een stijging van iets meer dan 125% (3.020 tweedehands speed pedelecs in 2021). De verwachting is dat deze trend zich verder zet in 2024.

Grote verschillen tussen provincies

Er zijn grote verschillen op te merken tussen de verschillende provincies van ons land. Antwerpen was jarenlang koploper, maar tekende vorig jaar een verschil van -15% op (3.541 fietsen). Oost-Vlaanderen wordt dan weer koploper met 4.047 exemplaren, maar ook dat is een daling van 8% ten opzichte van een jaar eerder. Vlaams-Brabant staat derde met 3.527 (-2%) en Limburg vierde (2.736 ex., -6%). West-Vlaanderen kreeg zware klappen en zag het aantal nieuwe snelle e-bikes met 37% dalen tot 1.154 stuks op een jaar tijd. TRAXIO haalt hier aan dat dit toe te schrijven is aan het feit dat er in Antwerpen en West-Vlaanderen minder fietsleasingmaatschappijen gevestigd zijn dan in de andere provincies.

Over de taalgrens heen blijft de auto nog koning. In 2023 werden er in heel Wallonië slechts 324 nieuwe speed pedelecs ingeschreven. De verkoopscijfers daar zijn met een aandeel van slechts 0,006% dus te verwaarlozen. In Brussel bleef het aantal inschrijvingen (343 ex., +0%) dan weer gelijk.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be