De nieuwigheden van het tiende ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap

DoorMatthias Hautekiet

7 januari 2024

Op zaterdag 13 januari gaat het tiende seizoen van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap van start. Een nieuw Formula E seizoen gaat natuurlijk gepaard met enkele nieuwigheden. Weet jij nog wie waar rijdt en waar het kampioenschap heen trekt? Hieronder vindt u alles terug wat u moet weten.

Er is al heel wat inkt gevloeid over de kalender van het 2023-2024 FE-seizoen. In juni kregen we al een eerste kladversie te zien. Daar werd Tokyo voor het eerst toegevoegd als nieuwkomer op de kalender. De Japanse hoofdstad van Japan neemt op 30 maart de plaats in van de zevende ronde van het kampioenschap. In een volgende update werd de Hyderbad E-Prix op 10 februari aangekondigd, maar die is ondertussen alweer geschrapt. Op 13 en 14 april verwelkomen we de Misano E-Prix. Deze neemt de plaats in van de Rome E-Prix, die geschrapt werd omdat de Gen3-wagens te snel werden voor de vele blinde bochten. Een laatste nieuwkomer is Shanghai. De Chinese miljoenenstad is al de vierde stad in het land waar het elektrische kampioenschap heen trekt. De nieuwe ABB Formula E Wereldkampioen wordt net zoals vorig jaar gekroond in Londen (20 en 21 juli 2024). De volledige kalender vind je hier terug.

Nieuwe spelregels

Veel verandert er niet aan het spelboek voor 2024. Wel zou de uitgestelde Attack Charge Stop er eindelijk komen. Deze kon vorig jaar niet worden getest omdat er gewoon te weinig snelladers waren. Tijdens de pre-season testweek in Valencia waren er al enkele snelladers aanwezig om te testen, maar nog steeds zijn er onvoldoende voor het volledige veld. Tijdens zo’n snelle laadstop worden de Gen3-wagens kort opgeladen met een mobiele laadpaal van 600 kW. Naar alle waarschijnlijkheid zullen we deze pas in de tweede helft van het seizoen echt in actie zien. Op papier klinkt dit allemaal mooi, maar in de werkelijkheid zijn er veel twijfels of dit wel goed is voor de sport. Zo is er nog veel onduidelijkheid over hoe dit er nu moet gaan uitzien. Teams zijn ervan overtuigd dat ze de te veel tijd hiermee verliezen en dat ze de kans om punten te scoren bij een van hun rijders moeten opbergen. Hieronder alvast een kort overzicht van de regels.

  • Het is niet toegestaan om aan de wagen te werken, zolang deze is ingeplugd.
  • Er mogen geen materialen of ander personeel in de pitlane staan zolang de wagen is ingeplugd.
  • Je kunt maar één wagen tegelijk opladen. Teams kunnen dus niet ‘double stacken’.
  • Wie de verplichte stop niet kan uitvoeren, krijgt een penalty van 20 seconden, vermeerderd met de tijd van een stop-and-go penalty.

Veranderingen bij de teams

In het tiende FE-seizoen zijn we geen nieuwe teams, wel zijn er twee belangrijke wijzigingen. Zo trekt NIO zich na zeven seizoenen terug als teamsponsor. Het team zelf wordt omgedoopt tot het ERT Formula E Team, waarbij ERT staat voor ‘Electric Racing Technologies’. Het team was de afgelopen jaren niet echt succesvol te noemen, maar wie weet komt daar nu verandering in. Daarnaast onderging Andretti Autosport een herstructurering waardoor hun teams in alle raceklassen waar het actief is rijden onder de Andretti Global banner.

Stoelendans

Nog voor het negende FE-seizoen was afgelopen, kregen we al te maken met een rijderswissel. Oliver Rowland verliet halverwege het seizoen al Mahindra omdat hij niet tevreden was met de resultaten van het team. Nyck de Vries keert na een korte en vooral teleurstellende F1-uitstap terug naar de elektrische raceklasse en neemt er het stoeltje van Rowland over en wordt zo de teamgenoot van Edoardo Mortara (ex-Maserati). Rowland zelf keert dan weer terug naar Nissan, waar hij eerder al reed tussen 2018 en 2021. Daar was namelijk een stoeltje vrijgekomen door Norman Nato die de overstap maakt naar Andretti. André Lotter verlaat immers het kampioenschap na zes jaar gestreden te hebben. Lucas di Grassi maakt dan weer de overstap van Mahindra naar ERT. Ook hier was een stoeltje vrijgekomen nadat Robin Frijns uit onvrede terugkeerde naar Envision. Bij Envision maakt Nick Cassidy dan weer de overstap naar Jaguar. Bij Maserati MSC Racing zien we de enige rookie van dit tiende seizoen. Jehan Daruvala gaat er samen met Maximilian Günther the Italiaanse drietand verdedigen.

Het veld voor het tiende FE-seizoen

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!