Elektrische revolutie op de Belgische wegen: CO2-uitstoot daalt naar recordlaagte

DoorMatthias Hautekiet

9 januari 2024
Een Hyundai IONIQ 5 die aan het opladen is © Hyndai Motor Group

Van de 476.675 nieuwe wagens die in 2023 werden ingeschreven in België, is bijna 1 op de 2 geëlektrificeerd. 1 op de 5 is zelfs volledig elektrisch. Dankzij deze snelle elektrificatie van het Belgische wagenpark daalt de gemiddelde CO2-uitstoot naar een historisch laag niveau.

Foto © Hyundai Motor Group

Vorig jaren werden in ons land 476.675 nieuwe wagens en 689.107 tweedehandswagens ingeschreven. Dat is 16,1% meer dan 2022. We kunnen dus stellen dat het een goed jaar was voor de Belgische automobielsector. Het merendeel van die nieuwe wagens, 67% of 324.475 stuks, werden ingeschreven door bedrijven. Dat is maar liefst 25% meer dan in een normaal jaar. Dit valt deels te verklaren door de stormloop op plug-in hybrides als gevolg van de belastingwijziging op 1 juli. Daarnaast kampten heel wat merken met leverproblemen tussen 2020 en 2022 en is er dit jaar een inhaalbeweging gebeurt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 26% van de bedrijfswagens die in 2023 werden ingeschreven volledig elektrisch waren. In de tweede jaarhelft, na 1 juli, was zelfs 80% van de nieuwe wagens volledig elektrisch.

De particuliere verkoper is dan weer minder snel geneigd om een elektrische wagen aan te schaffen. Slechts 5,3% van de 148.541 wagens in deze categorie waren volledig elektrisch. De grootste drempel is hier het hogere aankoopbedrag dat kopers moeten neertellen voor een milieuvriendelijkere wagen. Met een aandeel van 67% blijft de conventionele benzinewagen dus koploper. De Vlaamse regering hoopt dit aandeel alvast op te krikken met een aankooppremie voor nieuwe en tweedehands elektrische wagens.

De toekomst is elektrisch

Of je het nu leuk vindt of niet, elektrische rijden wordt de toekomst in Europa. Dankzij allerhande premies en andere voordelen schakelt de Europeaan traag maar zeker over op een elektrische wagen. De elektrische wagens die vandaag nog vooral door bedrijven worden aangekocht, worden binnen enkele jaren als tweedehandswagen verkocht. Op die manier krijgen meer mensen toegang tot een betaalbare EV. Ook de productiekosten voor batterijen zullen de komende jaren alleen maar dalen, waardoor de prijs van die 100% elektrische voertuigen hetzelfde stramien wel moet volgen.

De snelle elektrificatie van het Belgische wagenpark heeft nog een positief effect. Nog nooit eerder was de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens zo laag. Die uitstoot zakte van 130,7g/km in 2020 naar 105g/km in 2022 en 79g/km in 2023. Dat is bijna een halvering in amper drie jaar tijd. Geen onbelangrijk detail als volgens de Verenigde Naties elk jaar bijna 7 miljoen mensen sterven door luchtvervuiling.

Hoge verwachtingen voor 2024

Mobia heeft hoge verwachtingen voor 2024. Vooral de eerste vier maanden van het jaar zullen cruciaal zijn om te kijken of 2024 het jaar van de elektrische wagen wordt. Het gekende succes van de Saloncondities in januari en de Automotive eMotion Summit in februari moeten de verkoop stimuleren. Tel daar nog de premie van de Vlaamse overheid bij en het record ligt binnen handbereik. Tenslotte verwacht Mobia dat het aandeel EV’s onder de bedrijfswagens dit jaar een aandeel van minstens 60% zal behalen.

*Mobia is een samenwerkingsverband van de Belgische mobiliteitsfederaties FEBIAC, RENTA en TRAXIO.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!