Mercedes-AMG werd opgericht in 1967 als tuner van de Ster. 32 jaar later wordt het bedrijf onderdeel van Mercedes-Benz, waarna Mercedes eigen wagens ging uitbrengen met een AMG-badge. Wagens die bekend staan om hun legendarische performance, agressieve looks en uitzonderlijke rij-eigenschappen. In 2022 werd de Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ op de markt losgelaten, maar kun je dit nog wel een volwaardige AMG noemen?
Bij het overhandigen van de sleutels vertelde de medewerker van Mercedes ons dat we moest opletten, want het was toch een krachtige wagen met 625 pk. Door de toevoeging van het Dynamic Plus pakket komt de wagen uit op zo’n 687 pk, althans als de batterij voor meer dan 70% vol is. Vroeger had dit onze ogen al eens doen fonkelen, maar in een elektrische wereld zijn 600 – 700 pk’s geen uitzondering meer. Zo beschikt de NIO ET7 over 683 pk’s en de Tesla Model S Plaid zelfs over 1.020 pk! Die 625 pk is dus niet meteen iets om echt groots mee uit te pakken.
Begrijp ons zeker niet verkeerd. De Mercedes-AMG EQE 53 is zeker snel. De wagen beschikt over zo’n 1.000 Nm en kan in 3,3 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur sprinten. En door de agressieve mapping van het gaspedaal voelt dit ook snel aan. AMG heeft de motoren van het Mercedes EVA-platform onder handen genomen. Zo zijn deze aangepast om aan een hoger voltage te kunnen werken. Onder andere door een specifieke inverter en koelvinnen, om de warmte beter weg te geleiden, moeten deze het verschil maken tussen de AMG-versie en een standaard EQE.
Een Mercedes EQE met een AMG-badge
De AMG EQE 53 is geen radicale transformatie van de EQE, die een elegant en futuristisch design heeft, en dat is geen pluspunt. De zwarte doorlopende grille heeft wat extra lijnen gekregen, maar verder is de bumper hetzelfde als op de gewone EQE met AMG-line. De neus loopt naar voor af voor een aerodynamisch effect. Het geheel oogt simpel en mist de agressiviteit en sportiviteit die AMG uitstraalde. Daarboven missen we ook heel wat AMG-details aan de achterkant. De EV beschikt namelijk over een simpele diffuser en een iets grotere spoiler. Opnieuw geen kenmerkende AMG-look. Je zou bijna kunnen zeggen dat dit qua looks een standaard EQE is, waar iemand een AMG-badge en wat tuning onderdelen heeft opgeplakt.
Onderdelen en rijdynamiek
De AMG EQE 53 heeft een AMG-specifiek ride control ophanging, die zorgt voor een accurate demping en een goede wegligging. De ophanging is luchtgeveerd en kan zich aanpassen aan de rijmodus, de snelheid en het wegdek. De wagen heeft AMG-rollbars, die de rolneiging van de carrosserie verminderen in bochten. De remmen van de wagen zijn bijzonder, want ze combineren een “i-booster” met krachtige remmen. Die i-booster is een systeem dat de remenergie recupereert en omzet in elektriciteit, en dus zo de actieradius vergroot. De krachtige remmen zijn voorzien van grote remklauwen en geperforeerde remschijven, die zorgen voor een korte remweg en een goede dosering.
Daarnaast beschikt de AMG EQE 53 over achterwielbesturing, die de wendbaarheid en stabiliteit verbetert. De achterwielen kunnen tot 3,6° meesturen, afhankelijk van de snelheid en de rijmodus. Dit zorgt ervoor dat deze EV makkelijker kan manoeuvreren in krappe ruimtes, en dat hij stabieler blijft bij hoge snelheden.
Wat we wel vaker tegenkomen in “performance-EV’s” is een sound generator. Die produceert een kunstmatig geluid uit de speakers om de rijbeleving te versterken. Persoonlijk zijn we hier geen fan van, omdat de stilte nu net een van de sterke punten is van een elektrische wagen. Het volle vermogen van de elektromotoren is alleen beschikbaar in de Sport+ stand, die de actieradius aanzienlijk vermindert. Bovendien is de AMG EQE 53 erg zwaar, met een gewicht van meer dan 2,5 ton, wat de rijdynamiek en de efficiëntie beïnvloedt. Al weet de ophanging dit best goed te verbergen.
Het Hyperscreen: een prijzige optie
Een van de meest opvallende elementen van het interieur is het Hyperscreen, een soort van groot display dat zich over de hele breedte van het dashboard uitstrekt. Het hyperscreen bestaat uit drie losse schermen: een 12,3” scherm voor de bestuurder, een 17,7” scherm voor het infotainmentsysteem en een 12,3” scherm voor de passagier. Echter vormen de schermen geen mooi geheel, wat voor een optie van maar liefst € 7.200 wel zou mogen. Alle schermen zijn voorzien van OLED-technologie en hebben een hoge resolutie en helderheid. Het Hyperscreen biedt toegang tot verschillende functies, zoals navigatie, media, telefoon, klimaatregeling, camera’s en instellingen. Het scherm voor de passagier kan ook gebruikt worden om films te kijken.
Het stuur heeft een sportiever design dat goed in de hand ligt en is bekleed met nappaleder. Op het stuur bevinden zich twee draaiknoppen met AMG-logo’s, die deel uitmaken van het “dynamic select” systeem. Met deze knoppen kun je de rijmodus kiezen die het beste bij je stemming of de wegomstandigheden past. De rijmodi zijn: comfort, sport, sport+, individual en race. De rechterknop is voor de rijmodus, de linkerknop is zelf in te stellen welke functies je hier wil weergeven, zoals de ophanging, het gegenereerde geluid of de tractiecontrole.
De zetels zijn “speciaal” ontworpen voor deze AMG. Ze zijn gebaseerd op de EQE-zetels, maar hebben een AMG badge op de hoofdsteunen. De zetels zijn ergonomisch gevormd en bieden een goede ondersteuning en comfort. Ze zijn uiteraard elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en geventileerd. De zetels zijn geen kuipzetels, maar hebben wel een sportieve uitstraling. Zo zijn ze bekleed met nappaleder en hebben ze contrasterende stiksels.
Het dashboard toont alle relevante informatie over de auto, zoals de snelheid, de batterijstatus, de actieradius, en rijmodus. Het scherm heeft een AMG-specifiek design, met rode en zwarte kleuren en een AMG-logo. Je kunt het scherm personaliseren door te kiezen uit vier weergavestijlen.
Verbruik van de Mercedes-AMG EQE
De range is niet echt om over naar huis te schrijven. De wagen moet met een toch wel grote batterij van 100 kWh (90,6 kWh bruikbaar) zo’n 450 kilometer halen. Het gemiddelde verbruik ligt volgende WLTP-norm op 22,5 kWh/100km. Dat is 7 kWh meer als de standaard EQE 350+. Mercedes schrijft dit hogere verbruik toe aan de krachtigere elektromotoren. Dat valt niet echt te verdedigen als je weet dat de Tesla Model S Plaid, met extra motor die nog krachtiger is, een verbruik heeft van slechts 18,7 kWh/100km. Tijdens onze test piekte de AMG op 29 kWh per 100 kilometer. Wel moeten we erbij vermelden dat de temperaturen rond het vriespunt lagen. Deze AMG kan, net zoals de standaard-versie, laden aan maximaal 173 kW.
Conclusie:
Om onze vraag van de inleiding te beantwoorden, neen, de AMG is geen AMG badge waardig. De EQE is een wagen die veel te bieden heeft op het gebied van comfort en technologie. Maar als je op zoek bent naar een echte AMG-ervaring, dan zal deze wagen je teleurstellen. De EQE 53 AMG mist de passie, het geluid en de sensatie die de AMG-badge met zich meebrengt. Het is eerder een snelle en luxe versie van de standaard EQE, die al een uitstekende wagen is. Daarom vinden we dat de EQE 53 AMG geen AMG-badge waardig is, en dat Mercedes beter een submerk onder Mercedes-EQ had gecreëerd voor zijn elektrische performance-modellen. Zo zou AMG zijn exclusiviteit en identiteit kunnen behouden voor zijn ICE-wagens, die nog steeds de harten van vele autoliefhebbers sneller doen slaan.
|
|