VanMoof investeert miljoenen in doorstart en onderhoud van bestaande fietsen

DoorMatthias Hautekiet

21 januari 2024
VanMoof S5

Vorig jaar werd VanMoof failliet verklaard. Een curator werd belast met de taak om de opties voor een doorstart te onderzoeken. Die werd gevonden in McLaren Applied. De investeerder pompt nu tientallen miljoenen euro’s om VanMoof opnieuw in de markt te krijgen.

2024 moet het jaar van VanMoof worden. De nieuwe eigenaar gaat daarom miljoenen euro’s investeren om het e-bike merk opnieuw aan de man te brengen. Een deel van de investering gaat naar reserveonderdelen zodat de huidige eigenaars hun fiets opnieuw kunnen laten repareren. Zo, wat alle onderdelen op een VanMoof zijn uniek, waardoor het na het faillissement moeilijk en vooral erg duur werd om je kapotte e-bike te laten repareren. McLaren Applied koopt de unieke onderdelen nu van de oude producenten om ze dan met een stevige korting door te verkopen aan fietsenmakers. Die fietsenmakers kunnen dan zelf kiezen hoeveel ze voor een reparatie vragen, maar VanMoof hoopt dat deze de prijzen democratisch zullen houden. Op die manier kunnen teleurgestelde klanten opnieuw gaan fietsen.

Overstap naar generieke onderdelen

Een tweede deel van de investering gaat naar het onderzoek om over te stappen van de unieke onderdelen naar standaard onderdelen. De filosofie van de vorige eigenaars, Taco en Ties Carlier, was een mooie droom. Zelf de volledige fiets ontwerpen om zo een unieke ervaring aan te kunnen bieden. In een wereld waar technische evolutie belangrijk is, was dit een mooie gedachte. Alleen, het is duur en zorgt voor vele risico’s. De hoge reparatiekost was dan ook een van de redenen waarom VanMoof de boeken moest sluiten. Daar komt nu dus verandering in. Vanmoof gaat overschakelen op standaardonderdelen. Remmen, motoren en zelfs het unieke schakelsysteem zullen voortaan van andere leveranciers komen.

Eliott Wertheimer, CEO VanMoof, bij het Duitse Manager Magazin

“Op dit moment proberen we een balans te vinden tussen eigen uitvindingen en standaardonderdelen van externe partijen. Om in deze wereld innovatief te blijven, kunnen we niet naar een fabrikant zoals Shimano stappen en daar een volledige fiets te bestellen om die dan bij ons enkel nog maar in elkaar te schroeven.”

Ondertussen raakt ook bekend dat McLaren Applied 900.000 euro neertelde voor VanMoof. Een peulenschil in vergelijking met de schuldenberg na het faillissement: 140 miljoen euro.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be