Samsung onder vuur voor misleidende pre-order actie van Galaxy S24

DoorJens Mommens

3 februari 2024
Samsung Galaxy S24 Ultra in Titanium zwart, Titanium geel, Titanium violet en Titanium grijs

Op 17 januari 2024 stelde Samsung hun nieuwste vlaggenschip voor: de Samsung Galaxy S24. Vanaf die datum was het ook mogelijk om deze te pre-orderen. Alleen, velen die hem toen bestelden, inclusief wij, wachten nog steeds op hun nieuwe smartphone. Dit terwijl ze gewoon in de winkel te verkrijgen zijn. Wij zochten uit waar het verkeerd loopt bij Samsung.

Foto © Samsung

Toen de nieuwe Samsung Galaxy S24 op 17 januari werd voorgesteld was het meteen ook mogelijk om deze in pre-order te bestellen. Volgens berichten op de bestelpagina zou hij op 24 januari, nog voor de officiële release op 31 januari, geleverd worden. Nadien wordt de datum altijd maar opgeschoven. Ondertussen is de verwachte leverdatum al opgeschoven naar 14 februari, 21 dagen na de initiële bezorgafspraak en 10 dagen na de release. Na wat opzoekwerk blijkt dat we niet alleen zijn.

In de Samsung Members Community vinden we heel wat klachten van kopers met een gelijkaardig verhaal. Het gros van de mensen die hem als pre-order aanschaften, wachten vandaag nog steeds op hun toestel. Dit terwijl je hem gewoon in zo goed als elke multimediawinkel kan gaan afhalen. Ook op het Tweakers-forum klagen heel wat mensen over het uitstel. Het lijkt hem vooral te gaan over de exclusieve kleuren die bij de lancering op voorraad en vlot leverbaar waren volgens de website.

Samsung reageert

Omdat we ons afvroegen hoe dit kan, trokken we naar de persverantwoordelijke van Samsung België. Daar vertelden ze ons het volgende: “Wegens het grote succes van de pre-orderverkoop van de nieuwe Samsung Galaxy S24-serie, duurt de levering van het toestel helaas iets langer dan verwacht voor een beperkt aantal bestellingen, afhankelijk van het specifieke model en kleur. Klanten die via de website van Samsung een bestelling hebben geplaatst, hebben inmiddels een e-mail ontvangen met de nieuwe leverdatum. Voor vragen kan er contact worden opgenomen met onze klantenservice“.

Samsung laat klanten in de steek

Klanten die de klantenservice contacteren, krijgen hetzelfde antwoord. De nieuwe leverdatum van 14 februari lijkt overigens wel bevestigd te worden. Wel stellen we ons serieuze vragen bij het antwoord van Samsung. Zelf zijn wij al jaren trouwe Samsung-klanten, maar toch loopt het elk jaar opnieuw mis. Telkens we een toestel pre-orderen, wordt de leverdatum keer op keer opgeschoven. Dat de problemen al meer dan 4 jaar aanhouden, heeft dus nog maar weinig te maken met “grote successen”. Samsung is naar eigen zeggen al jaar en dag de marktleider in België met een aandeel van net geen 50%. Elk jaar opnieuw is de vraag naar hun high-end modellen in speciale kleuren hoog. Je zou dan toch verwachten dat ze nu toch al weten hoe ze zich moten voorbereiden.

Tenslotte vragen we ons af of dit geen vorm is van vals adverteren om zoveel mogelijk toestellen te verkopen. Het merk geeft via de website duidelijk aan dat het bestelde model en kleur ruim op voorraad zijn. De opgegeven leverdatum zou dus moeten gehaald worden. Alleen, die wordt gewoon opgeschoven op de dag dat de levering moet plaatsvinden. We kunnen hierdoor alleen maar oordelen dat het merk niet aan stockbeheer doet en gewoon zoveel mogelijk blijft verkopen onder valse voorwaarden. Het nut van een pre-order is net dat je het toestel meteen bij zijn lancering kunt gebruiken, wat nu niet mogelijk is.

Voor alle kopers hopen we dat Samsung deze keer wel de leverdatum van 14 februari zal respecteren. Wanneer je vandaag de Samsung Galaxy S24 Ultra probeert te bestellen is het op sommige kleuren al wachten tot 29 februari. Een bijkomende vertraging is dus zeker niet ondenkbaar. Ontevreden klanten kunnen contact opnemen met Testaankoop en een compensatie vragen.

DoorJens Mommens

Jens Mommens is een autosportfotograaf met een voorliefde voor Formule E. Hij test regelmatig nieuwe wagens en deelt zijn ervaringen met zijn lezers. Hij is ook een liefhebber van technologie, gaming en smartphones. Hij volgt de laatste trends en innovaties op de voet.

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be