Onderweg met de Tesla Model Y

DoorRedactie

4 februari 2024
Tesla Model Y

Tesla verkocht wereldwijd in 2023 maar liefst 1,23 miljoen exemplaren van de Tesla Model Y, waarmee het Toyota van de troon stootte. In België stond de wagen eind september met 8.980 verkochte exemplaren nog op de eerste plaats. Echter, ontstond in het laatste kwartaal nog een nek-aan-nekrace met de BMW X1, welke die laatste nipt won. Er werden in totaal 11.489 Model Y’s ingeschreven in België. Dat is meer dan de twee volgende EV’s, de Audi Q4 (5.623) en de VW ID.4 (5.482), samen. Tijd dus om ‘s werelds populairste wagen onder de loep te nemen.

De eerste indruk

Na een week testrijden begrijpen we meteen waarom de Model Y zo populair is. Bij Tesla is het altijd instappen en rijden. Geen hoop meldingen die je moet goedkeuren op het scherm. Geen irritante geluiden om uit te schakelen. Nee, gewoon in Drive zetten en rijden. En dat maakt het net zo fijn om de overstap van ICE naar EV te maken. Het werkt allemaal gewoon.

Tesla staat erom bekend, dus ook hier voelen we verplicht om aan te halen dat de afwerking wat de wensen overlaat. Hoewel de wagen ontworpen is met grotendeels kwalitatieve materialen, laat de assemblage hiervan soms steken vallen. Zo was bij onze splinternieuwe testwagen, met amper 35 km op de teller, het deurpaneel niet goed in elkaar gezet. Wat resulteerde in knullig afgewerkte rubbers en spleten. Niet de kwaliteit die we verwachten van een in Duitsland geassembleerde wagen.

Een futuristisch scherm als dashboard

Een van de meest opvallende kenmerken van de Model Y is het ontbreken van een traditioneel dashboard. Alle functies van de auto worden bediend via een 15” groot centraal scherm, dat volgens ons het beste op de markt is in termen van snelheid en leesbaarheid. Het scherm reageert vlot op aanrakingen en veegbewegingen, en de menu’s zijn logisch ingedeeld. Het infotainmentsysteem van Tesla is zo goed, dat we het gebrek aan Apple CarPlay of Android Auto niet hebben gemist. Als je via de ingebouwde GPS navigeert, krijg je te zien met hoeveel procent je op je bestemming zal aankomen. Bij vele merken zit hier een ruime marge, meestal naar de onderkant, op, maar niet bij Tesla. Keer op keer komen de waarden zo goed als overeen met de voorspelling.

Bovendien biedt het scherm toegang tot een reeks leuke en nuttige functies, zoals Netflix, Spotify, Google Maps, een achteruitrijcamera, en zelfs een virtuele open haard. Daarnaast dient het scherm tevens als instrumentenpaneel, waarop de snelheid, de batterijstatus, de rijmodus en andere informatie wordt weergegeven. Dit leek ons in het begin een probleem, omdat we gewoon zijn om deze gegevens recht voor ons te zien. Maar na een week rijden waren we hieraan gewoon en stoort het ons niet meer. Wat we wel missen, is een head-up display, die de snelheid en de navigatieaanwijzingen op de voorruit projecteert. Dit zou de veiligheid en het comfort verhogen, vooral bij het gebruik van de Autopilot.

Een ander minpuntje van het scherm is dat de linkerhelft, waar ook de snelheid staat, moeilijk af te lezen is door het stuur dat in de weg zit. Dit kan worden opgelost door het stuur lager of hoger te zetten, maar dan zit het misschien niet meer in de ideale positie voor de bestuurder.

Een handige functie van alle Tesla’s is dat de smartphone van de bestuurder als sleutel kan dienen, via bluetooth. Zodra je dichterbij komt met je telefoon, gaat de auto vanzelf los. De app is erg makkelijk om de auto mee voor te verwarmen of te koelen, of om de laadstatus te controleren. Daarnaast kun je de deuren, de koffer en de frunk openen met de app.

Hoe de Model Y zich gedraagt op de weg en aan de laadpaal

De Model Y is een echte Tesla, wat betekent dat hij snel en stil is. Onze testwagen was de Long Range versie, die een actieradius van 533 km heeft volgens de WLTP-norm. Onze test vond tijdens de enige week met sneeuw deze winter plaats. Dit had duidelijk heel wat invloed op onze batterij, waardoor we aan een verbruik van 22 kWh/100 km uitkomen. De range in winterse condities, met voornamelijk snelwegkilometers bedraagt iets meer dan 340 kilometer.

De Long Range versie die we testten, heeft een vermogen van 514 pk en een koppel van 493 Nm, waarmee hij in 5 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. De acceleratie is indrukwekkend, zeker voor een auto van dit formaat en gewicht. De Model Y weegt namelijk meer dan 2000 kg, maar dat merk je niet als je rijdt. De auto voelt wendbaar en stabiel aan, dankzij het lage zwaartepunt en de vierwielaandrijving. Tijdens onze testweek gingen we de nieuwe Tesla V4 superchargers eens uitproberen. Echter konden we slechts enkele procenten aan het maximaal vermogen van 250 kW laden. Daarna viel het vermogen meteen terug naar 150 kW. Dat is toch wel teleurstellend gezien we arriveerden met een zo goed als lege gepreconditioneerde batterij.

Ruimte, opbergruimte en connectiviteit van de Model Y

De Model Y is echter niet alleen een sportwagen, maar ook een familiewagen. Hij biedt veel ruimte voor vijf personen en hun bagage. Zo heeft de koffer een inhoud van 854 liter, waar de frunk nog eens 117 liter aan toevoegt. Ideaal voor je laadkabel. Bovendien kan de achterbank in drie delen worden neergeklapt, waardoor er een vlakke laadvloer ontstaat. De wagen heeft ruim genoeg opbergruimte in de deuren, het dashboardkastje, de middenconsole en de armsteun. Er zijn twee draadloze oplaadpads voor je smartphone aanwezig, en vier USB-C aansluitingen.

Het rijcomfort van de Model Y is over het algemeen goed, maar niet perfect. De auto is vrij hard afgeveerd, wat goed is voor de wegligging, maar minder voor het comfort. Op slechte wegen voel je elke oneffenheid, en dat is niet prettig voor een wagen die bedoeld is voor lange ritten. Daarnaast is het geluidsniveau in de cabine niet optimaal. Omdat de auto uiteraard geen motorlawaai maakt, vallen andere geluiden des te meer op, zoals het windgeruis en het bandengeluid. Dit geluid lijkt te resoneren in de grote en ruime cabine.

Een van de meest besproken functies van de Model Y is de Autopilot, het semi-autonome rijsysteem dat de auto zelf laat sturen, remmen en accelereren. De Autopilot werkt goed op snelwegen, waar hij de rijstroken goed aanhoudt en de afstand tot de voorligger bewaart. Dit zolang je het stuur stevig vastklemt. Wanneer je het stuur losser vasthoudt, krijg je meteen een irritante melding om het stuur vast te houden. We hebben er het raden naar of dit een bug, een slechtwerkende sensor of gewoon een designfout is. Het is jammer dat Tesla belangrijke sensoren, zoals echte parkeersensoren, heeft vervangen door camera’s, die het soms laten afweten bij slecht weer of slechte markeringen. De Autopilot is dus nog niet perfect, en je moet altijd je handen aan het stuur en je ogen op de weg houden.

De Tesla Model Y: een sportieve elektrische gezinswagen

De Tesla Model Y is een geslaagde elektrische SUV, die veel te bieden heeft op het gebied van ruimte, prestaties, technologie en rijplezier. Hij is snel, praktisch en innovatief. Hij heeft echter ook enkele minpunten, zoals de harde vering, het geluidsniveau, het ontbreken van een head-up display en de beperkingen van de Autopilot. De Model Y is niet perfect, maar wel een van de beste elektrische auto’s op de markt. Hij kost minstens 43.970 euro in België en daar krijg je best veel auto voor terug. Voor onze testwagen, de Long Range variant, tel je minstens 50.970 euro neer. Voor diegene die een nog snellere wagen verkiezen, kan voor 56.970 euro de Model Y Performance besteld worden. Kortom, als je op zoek bent naar een elektrische gezinswagen met een vleugje sportiviteit en een snufje futurisme, dan is de Model Y zeker het overwegen waard. 

Vermogen
514 pk
Koppel
493 Nm
Batterij
78,1 kWh
Basisprijs
€ 43.970
Prijs getest model
€ 62.290
Bereik (WLTP)
533 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be