Er is al heel wat inkt gevloeid over de Zoute Grand Prix. Deze maal verkeerd het jaarlijks terugkerende event in Knokke in slechte papieren. De zaken gaan zo slecht dat het bedrijf een gerechtelijke reorganisatie heeft aangevraagd. Als dit goedgekeurd wordt, zal investeringsbedrijf CIM Capital een herstelplan voorleggen.
De Zoute Grand Prix is niet zonder controverse. Al sinds 2010 zakt menig autoliefhebber af naar Knokke om er blitse sportwagens en dure oldtimers te bekijken. Tijdens de vorige editie in oktober 2023 tekenden zo’n 250 oldtimers present voor de Zoute Rally. Het event lokte toen meer dan 30.000 betalende bezoekers. Geen slechte prestatie als je weet dat een combiticket voor de Zoute Prado en Zoute Gallery minstens 75 euro kost. Echter konden ook wij ons niet van de indruk ontdoen dat de “Grand Prix” elk jaar lijkt te krimpen. Enkele jaren geleden stonden er nog tientallen paviljoens van de verschillende automerken op de zeedijk en de straten van Knokke. Deze verdwenen en maakten plaats voor de Prado waar enkel betalende bezoekers de nieuwe wagens kunnen bekijken.
Hoge schulden
Ondanks dat de organisatie blijft spreken over grote successen, spreekt hun boekhouding dit tegen. Volgens hun meeste recente jaarrekening uit 2022 heeft het bedrijf naast een schuld van 4,6 miljoen euro ook een negatief eigen vermogen van zo’n 1 miljoen euro. Het bedrijf maakte toen 767.477 euro nettowinst. Ook voor 2023 is de verwachting dat het bedrijf een nettowinst zal boeken. Alleen is de schuldenberg zo groot geworden, dat een faillissement als een zwaard van Damocles boven hun hoofd hangt.
De problemen voor de Zoute Grand Prix zijn begonnen na een discussie tussen de oprichters. Philippe Van Ryse trok zich in 2019 terug uit het bedrijf waardoor de broers Bourgoo diep in hun zakken moesten duiken om zijn aandelen over te kopen. Een jaar later werd het event geschrapt door de Coronapandemie. De grootste klap volgt in 2021, wanneer het bedrijf 1,8 miljoen euro aan Coronasteun moet terugbetalen omdat het event, in een afgeslankte versie, toch doorging. Hierdoor kleurt de boekhouding bloedrood met een verlies van net geen 1,9 miljoen euro. Ook in november 2023 stapte een andere aandeelhouder, Yvan Vindevogel, uit de organisatie.
Desondanks bleven de broers Bourgoo geloven in hun concept. De Zoute Grand Prix moest en zou het auto-event van Europa worden. Zo pakten ze bijvoorbeeld uit met een Prado Bruges, een exclusieve tentoonstelling van wagens en kunstwerken onder een glazen koepel. Het Brugse Paleis werd, zonder gekende reden, in alle stilte terug afgevoerd. In 2021 liet Filip Bourgoo in een artikel in De Tijd nog uitschijnen dat er geen financiële problemen zijn. Het zou “nog twee jaren duren en dan zouden de groene cijfers bereikt zijn”. Ondertussen weten we beter. Mogelijk heeft de aankoop van een nieuw clublokaal in Knokke het bedrijf de das om gedaan.
Hoe moet het nu verder met de Zoute Grand Prix?
De Zoute Grand Prix heeft op 2 februari een verzoekschrift ingediend voor een gerechtelijke reorganisatie bij de rechtbank van Brugge. Als de rechtbank dat goedkeurt, dan zal investeerder CIP Capital een herstelplan voorstellen. Dit wordt echter een mogelijke opdracht voor het bedrijf, gezien minstens de helft van alle schuldeisers hiermee moeten instemmen. Lukt dat niet, dan is een faillissement zo goed als zeker.